Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (N3)

Sylabus przedmiotu Nauka i etos nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa i eksploatacja maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Nauka i etos nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu filozofii, etyki i metodologii nauk.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.1
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.1
T-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Zapoznanie się z literatura przedmiotu konwersatoriów.15
A-W-3Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.6
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
S-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_03_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
BiEM_3-_W03, BiEM_3-_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_03_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
BiEM_3-_U09C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_03_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
BiEM_3-_K01, BiEM_3-_K03C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_03_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_03_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_03_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wartości akademickie a jakość kształcenia i badań naukowych. Relacje pomiędzy aksjologicznym i proceduralnym podejściem do pracy akademickiej, projekt badawczy KBN: KBN 1 H01A 01728., 2011
  2. Akademicki kodeks wartości, przyjęty na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 25 czerwca 2003 r., 2003
  3. Dobre praktyki w szkołach wyższych, Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Paszewski, Ludzie nauki w polityce, Nauka nr 3/2010, 2010
  2. Jan Hartman, Mistrzu gdzie jesteś, wykład przedstawiony podczas konferencji ''Wyprawka dla nauczyciela'' (zorganizowanej wspólnie przez ''Gazetę Wyborczą'' i Wydawnictwo OPERON), 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.1
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.1
T-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)1
7

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Zapoznanie się z literatura przedmiotu konwersatoriów.15
A-W-3Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.6
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_03_W01Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3-_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
BiEM_3-_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz nowoczesnych technik stosowanych w kształceniu studentów.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_03_U01Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3-_U09Posiada umiejętności dydaktyczne i zawodowe w zakresie dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn, umożliwiające wykonywanie zawodu nauczyciela akademickiego z wykorzystaniem nowoczesnych technik kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_03_K01W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3-_K01Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
BiEM_3-_K03Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0