Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole
Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie w Szkole | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy algorytmizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz posiądzie wiedzę i umiejętności w zakresie formułowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Formułowanie algorytmów w postaci schematów blokowych, opisu w języku naturalnym i pseudokodu (na przykładzie algorytmów sortowania). | 2 |
T-A-2 | Ocena złożoności czasowej algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny i oczekiwany) na porzykładzie algorytmów wyszukiwania. Właściwy wybór miary rozmiaru danych wejściowych problemu (algorytmy liczbowe) | 4 |
T-A-3 | Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi. | 4 |
T-A-4 | Równoległość obliczeń, sieci systoliczne, obliczenia randomizowane. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, opis algorytmów. | 2 |
T-W-2 | Złożoność algorytmów i problemów algorytmicznych. | 2 |
T-W-3 | Algorytmy rekurencyjne - wady i zalety w porównaniu z wersjami iteracyjnymi. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe abstrakcyjne typy i struktury danych (stos, kolejka, listy, ukorzenione struktury drzewiaste, tablice mieszające). | 4 |
T-W-5 | Konsekwencje „rewolucji technologicznych" (komputery kwantowe, obliczenia bimolekularne). | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 48 |
A-A-3 | Analiza materiału ćwiczeniowego i samodzielne rozwiązywanie problemów algorytmicznycvh zasygnalizowanych podczas ćwiczeń | 60 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i analiza materiału wykładowego | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Nauka własna i samodzielne rozwiązywanie wskazanych problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ćwiczenia: systematyczna ocena postępów uwzględniająca aktywność w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_01_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę w zakresie definiowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania. | PwS_10-_W02, PwS_10-_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_01_U01 Słuchacz nabędzie umiejętność formułowania zadań algorytmicznych, badania poprawności i efektywności algorytmów, a także wyboru odpowiednich struktur danych umożliwiających implementację algorytmów w realnym środowisku informatycznym. | PwS_10-_U01, PwS_10-_U02 | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_01_K01 Słuchacz będzie umiał krytycznie ocenić proponowane przez innych rozwiązania algorytmiczne, kierując się zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów (w tym ekonomicznych) i skutków przewidzianych po wdrożeniu rozwiązań. | PwS_10-_K01 | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_01_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę w zakresie definiowania zadań algorytmicznych, wyboru odpowiednich algorytmów na podstawie kryteriów związanych ze złożonością czasową i pamięciową oraz środków informatycznych dostępnych w trakcie ich rozwiązywania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania i problemy algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych algorytmów w ich wersji iteracyjnej i/lub rekurencyjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_01_U01 Słuchacz nabędzie umiejętność formułowania zadań algorytmicznych, badania poprawności i efektywności algorytmów, a także wyboru odpowiednich struktur danych umożliwiających implementację algorytmów w realnym środowisku informatycznym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dla wybranych podstawowych zadań i problemów algorytmicznych zaproponować odpowiednie struktury danych i techniki algorytmiczne do ich rozwiązania, a także potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_01_K01 Słuchacz będzie umiał krytycznie ocenić proponowane przez innych rozwiązania algorytmiczne, kierując się zintegrowaną wiedzą dotyczącą różnych aspektów (w tym ekonomicznych) i skutków przewidzianych po wdrożeniu rozwiązań. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać kryteria wyboru algorytmu dla określonego problemu i środowiska informatycznego na podstawie ich cech charakterystycznych (wymagania eksploatacyjne, zasoby, właściwości statystyczne danych wejściowych, warunki krytyczne funkcjonowania środowiska, itp.). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
- Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2009, IV