Wydział Informatyki - Programowanie komputerów
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie komputerów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów. | 2 |
T-L-2 | Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności | 2 |
T-L-3 | Implementacja prostych zadań obliczeniowych. | 4 |
T-L-4 | Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami. | 4 |
T-L-5 | Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików. | 10 |
22 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne. | 2 |
T-W-2 | Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE. | 2 |
T-W-3 | Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa. | 2 |
T-W-4 | Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice. | 2 |
T-W-5 | Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, wyszukiwanie binarne, sortowanie bąbelkowe. | 2 |
T-W-6 | Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja. | 2 |
T-W-7 | Wejście/wyjście. Obsługa dostępu do plików. Wyjątki. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 44 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach. | 54 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 14 |
A-W-2 | Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów | 106 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_02_W03 Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego | PK_10-_W03 | — | — | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
PK_10-_02_W04 Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python | PK_10-_W04 | — | — | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_02_U03 Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania | PK_10-_U03 | — | C-1 | T-W-6, T-L-4 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
PK_10-_02_U04 Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python | PK_10-_U04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_02_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | PK_10-_K02 | — | C-1 | — | M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_02_W03 Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego | 2,0 | |
3,0 | Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania. | |
3,5 | ||
4,0 | Poprawnie implementuje w języku Python proste algorytmy. | |
4,5 | ||
5,0 | Poprawnie implementuje w języku Python złożone algorytmy. | |
PK_10-_02_W04 Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python | 2,0 | |
3,0 | Zna składnię i semantykę języka Python, umie analizować przedstawiony mu kod. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_02_U03 Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania | 2,0 | |
3,0 | Umie dekomponować algorytmy i rozumie powiązania pomiędzy werbalnym opisem problemu a jego implementacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PK_10-_02_U04 Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_02_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2011
Literatura dodatkowa
- Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014