Wydział Informatyki - Programowanie komputerów
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do algorytmiki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie komputerów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do algorytmiki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa obsługa komputera i przeglądarki internetowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności myślenia algorytmicznego, zapoznanie z podstawowymi metodami reprezentacji algorytmów, wykształcenie umiejętności doboru metody reprezentacji algorytmów do określonego problemu, opanowanie umiejętności reprezentowania wybranych problemów algorytmicznych z użyciem adekwatnych metod. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Podstawy arytmetyki w systemie dwójkowym. Wybrane formaty kodowania liczb całkowitych. | 3 |
T-A-2 | Specyfikacja problemu. Przygotowanie specyfikacji dla wybranych problemów algorytmicznych. Praktyczny dobór metody reprezentowania algorytmów do określonego zadania. | 2 |
T-A-3 | Lista kroków jako najpopularniejsza tekstowa metoda reprezentowania algorytmów. Wykorzystanie w praktyce. | 2 |
T-A-4 | Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych. | 4 |
T-A-5 | Diagram N-S jako alternatywna względem schematu blokowego graficzna metoda reprezentowania algorytmów. Wykorzystanie w wybranych zadaniach algorytmicznych. | 2 |
T-A-6 | Wykorzystanie w praktyce pozostałych metod reprezentacji algorytmów – opis słowny, prezentacja, pseudokod itd. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające formę zajęć | 1 |
16 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zastosowania Blockly w praktycznej nauce myślenia algorytmicznego. | 2 |
T-L-2 | Reprezentacja i analiza algorytmów na bazie wybranych problemów. Analiza wybranych problemów z użyciem języka edukacyjnego Blockly. | 8 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajścia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad i terminów zaliczenia przedmiotu na poszczególnych formach zajęć. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe zagadnienia informatyczne związane z algorytmiką - reprezentacja danych w komputerze, systemy liczbowe, operacje logiczne. | 2 |
T-W-3 | Algorytmika - pojęcia podstawowe. Algorytmy - metody reprezentowania, analiza i projektowanie, standardowe notacje, własności. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe problemy algorytmiczne - sortowanie, rekurencja, iteracja, metoda "dziel i zwyciężaj", programowanie dynamiczne, algorytmy zachłanne, algorytmy heurystyczne, algorytmy aproksymacyjne. | 2 |
T-W-5 | Test końcowy. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach ćwiczeniowych | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wiedzy nabytej na wykładzie i pracy samodzielnej | 30 |
A-A-3 | Samodzielna analiza zaleconej na wykładzie literatury oraz materiału przedstawionego na wykładzie. Powtarzanie i przyswajanie nabywanej wiedzy. | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 24 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielna instalacja oprogramowania wymaganego do uzupełniania wiedzy nabytej na zajęciach | 10 |
A-L-3 | Samodzielne poszukiwanie źródeł dodatkowej wiedzy, związanej z materiałem przedstawianym na zajęciach. | 20 |
A-L-4 | Powtarzanie materiału realizowanego na zajęciach laboratoryjnych | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielna analiza zaleconej na wykładzie literatury oraz materiału przedstawionego na wykładzie. Powtarzanie i przyswajanie nabywanej wiedzy. | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu końcowego zaliczającego wykłady. | 40 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-6 | Gry dydaktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - na zajęciach laboratoryjnych, polagająca na podstawie systematycznej oceny rozwiązań postawionych przez wykładowcę problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - na wykładach (test zaliczeniowy) i zajęciach ćwiczeniowych (kolokwium końcowe). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_01_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów liczbowych, oprogramowania | PK_10-_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-A-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
PK_10-_01_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie algorytmizacji i struktur danych | PK_10-_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_01_U01 Potrafi sformułować problem algorytmiczny, zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania oraz metodę reprezentacji do jego przedstawienia | PK_10-_U01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
PK_10-_01_U02 Potrafi przeanalizować i przedstawić w języku edukacyjnym Blockly wybrane problemy algorytmiczne. | PK_10-_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PK_10-_01_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | PK_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_01_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów liczbowych, oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz rozumie ideę zapisu binarnego, heksadecymalnego i oktalnego w reprezentacji danych w komputerze, zna podstawy arytmetyki w tych systemach. Posługuje się oprogramowaniem do reprezentacji algorytmów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PK_10-_01_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie algorytmizacji i struktur danych | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu algorytmiki, wskazać i scharakteryzować poznane na zajęciach metody reprezentowania algorytmów, przedstawić określony problem z użyciem wybranej spośród nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_01_U01 Potrafi sformułować problem algorytmiczny, zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania oraz metodę reprezentacji do jego przedstawienia | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi z użyciem odpowiedniej metody reprezentowania algorytmów przedstawić wskazane na zajęciach problemy algorytmiczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PK_10-_01_U02 Potrafi przeanalizować i przedstawić w języku edukacyjnym Blockly wybrane problemy algorytmiczne. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi zrealizować zadanie przedstawione w Blockly w oparciu o umiejętność myślenia algorytmicznego oraz podstawowe zasady programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PK_10-_01_K01 Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz rozumie związek pomiędzy myśleniem algorytmicznym a sprawną implementacją dowolnego zagadnienia w językach programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Thomas H. Cormen , Charles E. Leiserson , Ronald L. Rivest , Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwo Nakowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- David Harel, Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwo Nakowo-Techniczne, Warszawa, 2001