Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe
Sylabus przedmiotu Technologie webowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Poligrafia i Media Cyfrowe | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie webowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw algorytmiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw działania stron internetowych, zasad funkcjonowania serwerów WWW, języka znacznikowego opisu stron HTML, arkuszy stylów CSS, podstaw stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa prostego dokumentu HTML: budowa właściwej struktury dokumentu, stosowanie znaczników do określania nagłówków treści, akapitów, nowego wiersza. | 2 |
T-L-2 | Stosowanie znaczników do umieszczania linków oraz wstawiania grafiki. | 2 |
T-L-3 | Budowa tabel w HTML. | 2 |
T-L-4 | Budowa formularzy w HTML. | 2 |
T-L-5 | Style CSS: określanie podstawowych parametrów tekstu, formatowania akapitów i określania tła. | 2 |
T-L-6 | Style CSS: określanie szerokości i wysokości elementów strony, elementy typu block i inline. | 2 |
T-L-7 | Style CSS: stosowanie elementów „pływających”. | 2 |
T-L-8 | Style CSS: pozycjonowanie elementów strony (absolutne, względne i zakotwiczone). | 4 |
T-L-9 | jQuery: podstawowy umieszczania skryptów w dokumentach HTML oraz modyfikowanie właściwości elementów strony. | 2 |
T-L-10 | jQuery: obsługa zdarzeń, ukrywanie i pokazywanie elementów strony. | 3 |
T-L-11 | jQuery: umieszczanie i wykorzystywanie komponentów interfejsu użytkownika z biblioteki jQuery UI. | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy działania stron internetowych, podstawy protokołów internetowych, zasady funkcjonowania serwerów WWW, statyczne i dynamiczne strony internetowe, aplikacje internetowe strony klienta i serwera. | 2 |
T-W-2 | Język znacznikowy opisu strony HTML, istniejące wersje formatu, struktura dokumentu HTML, opis treści przy pomocy meta znaczników, podstawowe znaczniki do budowy strony, zasady konstruowania tabel, zasady konstruowania formularzy. | 2 |
T-W-3 | Technologie określania wygląd stron internetowych, kaskadowe arkusze stylów CSS, model „pudełkowy” w css, określanie właściwości elementów strony, podstawowe parametry formatujące tekst, zasady formatowania tła, pozycjonowanie elementów na stronie. | 2 |
T-W-4 | Podstawy stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych na przykładzie biblioteki jQuery, dynamiczne modyfikowanie właściwości elementów strony, obsługa zdarzeń, wykorzystanie gotowych komponentów do budowy interfejsu użytkownika na stronie internetowej: kalendarz, zakładki, suwaki itp. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 70 |
A-L-3 | Opracowanie zadań laboratoryjnych. | 50 |
A-L-4 | Konkusltacje. | 15 |
A-L-5 | Studiowanie literatury. | 20 |
181 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje. | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
A-W-5 | Studiowanie literatury. | 20 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenie laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_TW_W07 Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych. | PiMC_10A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_TW_U06 Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym. | PiMC_10A_U06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_TW_W07 Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych. | 2,0 | Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych. |
3,0 | Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych. | |
3,5 | Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów. | |
4,0 | Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS. | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS. | |
5,0 | Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_TW_U06 Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym. | 2,0 | Student nie potrafi skonstruować prostego dokumentu HTML. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie utworzyć prosty dokument HTML, określić jego wewnętrzną strukturę i umieścić w nim proste treści tekstowe. | |
3,5 | Student potrafi umieszczać hiperłącza, zdjęcia, tabele i formularze w dokumentach HTML. | |
4,0 | Student potrafi zastosować technologię CSS do określenia podstawowych parametrów elementów strony internetowej (wymiary, tło, styl tekstu itd.). | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się różnymi technikami pozycjonowania elementów strony internetowej, potrafi samodzielnie zaprojektować szablon dla strony internetowej. | |
5,0 | Student potrafi umieścić i zastosować gotowe skrypty na stronie internetowej. |
Literatura podstawowa
- Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Wydanie V, Helion
- Jason Cranford Teague, CSS3. Szybki start, Wydanie V, Helion
- Bartosz Danowski, Wstęp do HTML5 i CSS3, Helion
- Witold Wrotek, CSS3. Kaskadowe arkusze stylów. Ćwiczenia praktyczne, Helion
- Eric Meyer, Podręcznik CSS. Eric Meyer o tworzeniu nowoczesnych układów stron WWW, Smashing Magazine, Helion
- Ryan Benedetti, Ronan Cranley, jQuery, Rusz głową!, Helion