Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Procedury kliniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procedury kliniczne | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wykorzystywane będą wiedza i umiejętności z zakresu budowania algorytmów oraz znajomość organizacji opieki zdrowotnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat zakresu usług i procesów związanych bezpośrednio i pośrednio z obsługą pacjenta. |
C-3 | Nabycie umiejętności rozumienia, modyfikowania oraz tworzenia procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównania i kombinacje systemów klasyfikacji i nomenklatur. | 4 |
T-A-2 | Studium przypadków historii choroby. | 8 |
T-A-3 | Studium przypadków procedur administracyjnych. | 6 |
T-A-4 | Studium przypadków procedur medycznych. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyki chorób o istotnym znaczeniu społecznym (choroby układu krwionośnego, cukrzyca, dysfunkcje narządów ruchu, choroby wzroku i słuchu). | 6 |
T-W-2 | Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury. | 3 |
T-W-3 | Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy. | 4 |
T-W-4 | Procedury administracyjne (przyjęcie do szpitala, na oddział, rozliczenia finansowe pacjenta itp.). | 3 |
T-W-5 | Procedury pielęgniarskie. | 3 |
T-W-6 | Procedury medyczne (diagnozowanie, leczenie, zabiegi). | 6 |
T-W-7 | Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych: wypadki, zagrożenia epidemiologiczne, awarie natury technicznej + procedurz ratownicze. | 3 |
T-W-8 | Zagadnienia profilaktyki. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie ćwiczeń/zadań domowych. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przegląd literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Klasyczny wyklad informacyjno-problemowy ilustrowany przeźroczami/filmami. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne bazujące na metodzie przypadków. Aktywny udział studenta w kreowniu nowych procedur lub modyfikacji istniejących w symulowanym środowisku. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie stopnia opanowania materiału objętego wykładem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot jako średnia ważona ocen zaliczzjących wykład i ćwiczenia, z wagą odpowiednio 1 i 0,7. |
S-3 | Ocena formująca: Rozwiązywanie problrmów postawionych na zjęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zadań domowych - opracowanych algorytmów postępowania w zdefiniowanych sytuacjach związanych z usługami medycznymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/02_W01 Znajomość zasad budowania procedur w obszarze świadczenia usług medycznych. | IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_O4/02_W02 Przyswojenie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych w kontekście powiązań z systemem informatycznym wspomagajacym te usługi. | IC_1A_W13 | T1A_W05, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/02_U01 Rozumienie obowiązujacych procedur wg których postępuje pesonel medyczny, znajomość stosowayvhj nomenklatur, umiejętność modyfikowania oraz tworzenia nowych procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych. | IC_1A_U18 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U14 | InzA_U03, InzA_U06 | C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/02_K01 Przyswojenie zasad prawnych oraz zwyczjowych i etycznych w procesach świadczenia usług medycznych. | IC_1A_K02 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/02_W01 Znajomość zasad budowania procedur w obszarze świadczenia usług medycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna klasyfikację procedur medycznych i potrafi poprawnie scharakteryzowac wymagania jakie powinny spełniać - zna ograniaczenia prawne i organizacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/02_W02 Przyswojenie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych w kontekście powiązań z systemem informatycznym wspomagajacym te usługi. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dla wybranego procesu realizacji usługi medycznej, wskazać stosowane sposoby wsparcia informatycznego lub możliwości wprowadzenia takiego wsparcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/02_U01 Rozumienie obowiązujacych procedur wg których postępuje pesonel medyczny, znajomość stosowayvhj nomenklatur, umiejętność modyfikowania oraz tworzenia nowych procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazujez najomość klasyfikacji procedur medycznych ze wzgledu na obszar zastosowań (ratownicze, pielęgniarskie, zabiegowe...) i potrafi scharakteryzować specyficzne cech tych procedur. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/02_K01 Przyswojenie zasad prawnych oraz zwyczjowych i etycznych w procesach świadczenia usług medycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna klasyfikację procedur medycznych i potrafi poprawnie scharakteryzowac wymagania jakie powinny spełniać - zna ograniaczenia prawne i organizacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- N. Patel, D. Knight, Procedury diagnostyczne i terapeutyczne w praktyce klinicznej, 2011, ISBN: 978-83-7609-348-2
- Czaja E., Juszczyk M., Kowalewska M., Procedury pielęgniarskie w chirurgii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012
- Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Boylan M., Byrne M, Daniel R., Procedury zabiegowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
- Briggs S., Brinsfield K., Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
- J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej, 2012, ISBN: 978-83-7609-657-5
- J.L. Pfenninger, G.C. Fowler, Procedury zabiegowe i diagnostyczne w dermatologii i medycynie estetycznej, 2012, ISBN: 978-83-7609-730-5
Literatura dodatkowa
- Maciejewska M., Torbicki A., Poradnik dyżuranta, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006