Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie webowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie webowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania |
W-2 | Podstawy grafiki komputerowej |
W-3 | Podstawy teleinformatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych technik udostępniania dokumentów hipertekstowych w internecie |
C-2 | Poznanie technologii służących do opisu i formatowania treści dokumentów hipertekstowych |
C-3 | Poznanie podstaw technologii dynamicznego tworzenia dokumentów hipertekstowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i podstawowa konfiguracja serwera HTTP Apache w środowisku Linux | 2 |
T-L-2 | Tworzenie definicji typu dokumentu XML DTD dla zadanej struktury danych | 2 |
T-L-3 | Tworzenie struktury XML Schema dla zadanej struktury danych | 2 |
T-L-4 | Tworzenie i walidacja dokumentu HTML dla różnych typów (strict, transitional, frameset) | 2 |
T-L-5 | Tworzenie stylu CSS dla strony HTML wg zadanych wytycznych i z uwzględnieniem różnic w interpretacji stylów w różnych (wersjach) przeglądarkach internetowych | 2 |
T-L-6 | Tworzenie wariantów stylów CSS dla strony dla komputerów PC, urządzeń mobilnych i do wydruku. | 2 |
T-L-7 | Realizacja skryptu JavaScript do dynamicznej manipulacji elementów strony internetowej i walidacji danych wprowadzanych w formularzu. | 2 |
T-L-8 | Tworzenie formularzy z uwzględnieniem rozszerzeń HTML5 | 2 |
T-L-9 | Realizacja skryptu do manipulacji grafiką 2D w elemencie typu CANVAS | 2 |
T-L-10 | Realizacja skryptu strony serwera generującego dokumenty html wg podanych wytycznych | 2 |
T-L-11 | Realizacja prostej aplikacji internetowej w języku PHP z użyciem frameworka Symfony | 2 |
T-L-12 | Realizacja prostej aplikacji w technologii AJAX (wymiana elementów strony, odbiór i interpretacja danych JSON) | 2 |
T-L-13 | Realizacja prostej aplikacji internetowej w języku Java z użyciem technologii serwletów i JSP. | 2 |
T-L-14 | Realizacja klienta usługi REST w języku PHP | 2 |
T-L-15 | Realizacja klienta usługi REST w języku Java | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych HTTP: założenia i wersje protokołu HTTP, struktura nagłówka wywołań HTTP, metody wywołań HTTP, struktura odpowiedzi i kody odpowiedzi, autoryzacja HTTP, zabezpieczone HTTP (HTTPS), serwery HTTP, metody zapewniania sesji w aplikacjach HTTP | 2 |
T-W-2 | Podstawy XML: założenia rozszerzalnego języka znacznikowego XML, typowe zastosowania XML, określanie struktury i walidacja XML (DTD, XML Schema), przestrzenie nazw w XML, dostęp do węzłów dokumentu z użyciem XPath, transformacje dokumentów XML z użyciem XSLT. | 2 |
T-W-3 | Dokumenty hipertekstowe: język znacznikowy opisu strony HTML, struktura dokumentu HTML, wersje HTML i historia jego rozwoju, język XHTML, standaryzacja technologii internetowych (Word Wide Web Consortium), walidacja dokumentów HTML i XHTML, typu dokumentu HTML (strict, ttransitional i frameset) | 2 |
T-W-4 | Kaskadowe arkusze stylów CSS: założenia i możliwości CSS, wersje i historia rozwoju CSS, osadzanie CSS w dokumentach HTML, model „pudełkowy” w CSS, metody pozycjonowania elementów dokumentu, elementy „pływające” w CSS, pseudo-klasy i pseudo-elementy, projektowanie różnych wersji prezentacji dokumentu w zależności od medium docelowego, stosowanie własnych fontów do formatowania tekstów w dokumentach HTML, przykłady formatowania dokumentów dla stron „pełnych”, mobilnych i do wydruku. | 4 |
T-W-5 | Wykorzystanie języka JavaScript po stronie klienta do budowania dynamicznych dokumentów hipertekstowych (DHTML): założenia języka Javascript, interpretery języka JavaScript, osadzanie skryptów JavaScript w dokumentach HTML, obiektowy model dokumentów (DOM), manipulacja strukturą dokumentu HTML z wykorzystaniem Javascript, walidacja formularzy z wykorzystaniem JavaScript, obsługa zdarzeń | 4 |
T-W-6 | HTML5: rozszerzenia wprowadzone do standardu względem HTML 4.01, nowe znaczniki i atrybutu do konstrukcji formularzy, wsparcie obsługi dźwięku i wideo, wsparcie dla technologii drag&drop, możliwość przechowywania danych w atrybutach znaczników, edycja treści elementów dokumentu html (contenteditable), wsparcie dla rysowania 2D (element CANVAS) | 2 |
T-W-7 | Dynamiczne tworzenie dokumentów hipertekstowych przez aplikacje strony serwera: założenia funkcjonowania aplikacji internetowej strony serwera, proste generowanie dynamicznych dokumentów HTML z użyciem serwera Apache z modułem interpretera języka PHP, komponenty webowe w technologii Java EE (HTTPServlet, JSP, JSF), wzorzec projektowy Model-View-Controller, frameworki MVC do budowy aplikacji internetowych, omówienie przykładowego frameworka MVC dla języka PHP, Python lub Ruby. | 4 |
T-W-8 | Technologia asynchronicznego generowania stron internetowych AJAX: założenia i wykorzystanie podejścia AJAX w tworzeniu dokumentów html. Architektura AJAX, zalety i wady, zastosowania. Podstawy działania AJAX, posługiwanie się obiektem XMLHttpRequest. wysyłanie żądań i obsługa odpowiedzi, formaty wymiany danych ze stroną serwera (format JSON). | 2 |
T-W-9 | Biblioteka jQuery dla JavaScript: selektory i manipulacja drzewem dom, manipulacja atrybutami i stylami elementów, obsługa zdarzeń, obsługa wywołań asynchronicznych AJAX, efekty graficzne i animacje, biblioteka dynamicznych komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI, korzystanie i tworzenie pluginów dla JQuery. | 2 |
T-W-10 | Uniwersalny format grafiki wektorowej do zastosowań internetowych SVG: możliwości formatu SVG, historia rozwoju formatu SVG, struktura pliku SVG, podstawowe elementy graficzne i znaczniki do ich opisu, wypełnienia i gradienty, filtry graficzne, manipulacja grafiką SVG z użyciem JavaScript, animacje w SVG. | 2 |
T-W-11 | Technologie usług sieciowych (web-service): koncepcja architektury zorientowanej na usługi, protokół SOAP, komunikaty SOAP, metody transferu komunikatów SOAP, architektura wywołań SOAP, bezstanowy i stanowy tryb pracy web serviceów, język opisu usług sieciowych WSDL, rejestry usług seciowych UDDI, architektura i podejście REST w realizacji usług sieciowych. | 2 |
T-W-12 | Technologie semantycznego opisu treści w internecie: zunifikowany identyfikator zasobów URI, standard metadanych do opisu zasobów RDF, struktura dokumentu RDF, język reprezentacji wiedzy RDFS, projekt gogle knowledge graph, semantyczne wyszukiwanie na przykładzie Facebook Graph Search. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Realizacja zadań do wykonania w domu | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu | 55 |
87 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/11_W01 Zna znacznikowe języki opisu dokumentu, języki opisu formy prezentacji oraz podstawy języków skryptowych osadzanych w stronach internetowych | IC_1A_W05 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/11_U01 Umie zastosować języki znacznikowe i języki skryptowe do szybkiego prototypowania interfejsu aplikacji internetowych | IC_1A_U08 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_C/11_U02 Umie ocenić przydatność i stosować różne technologie webowe do projektowania stron i aplikacji internetowych | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-14, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/11_W01 Zna znacznikowe języki opisu dokumentu, języki opisu formy prezentacji oraz podstawy języków skryptowych osadzanych w stronach internetowych | 2,0 | Nie zna żadnych technologii webowych |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów | |
3,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów oraz określania ich formy prezentacji | |
4,0 | Zna podstawy języka skryptowego JavaScript | |
4,5 | Zna zastosowania i typową architekturę aplikacji webowej strony serwera | |
5,0 | Zna podstawy technologii web serviceów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/11_U01 Umie zastosować języki znacznikowe i języki skryptowe do szybkiego prototypowania interfejsu aplikacji internetowych | 2,0 | Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych. |
3,0 | Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych | |
3,5 | Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów. | |
4,0 | Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS. | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS. | |
5,0 | Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych. | |
IC_1A_C/11_U02 Umie ocenić przydatność i stosować różne technologie webowe do projektowania stron i aplikacji internetowych | 2,0 | Nie potrafi zastosować podstawowych technologii webowych |
3,0 | Potrafi zaprojektować prosta strukturę danych w języku XML | |
3,5 | Potrafi posługiwać się większością znaczników języka HTML do zaprojektowania strony internetowej, | |
4,0 | Potrafi zastosować CSS do formatowania wyglądu dokumentu HTML, potrafi w podstawowym zakresie administrować wybranym serwerem HTTP | |
4,5 | Potrafi zaprojektować prosty skrypt JavaScript i osadzić go w dokunecie HTML | |
5,0 | Potrafi zaprojektować prosta aplikację internetową oraz web service w języku PHP |
Literatura podstawowa
- Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Helion, 2010
- Jason Cranford Teague, CSS3. Szybki start, Helion, 2011
- Bartosz Danowski, Wstęp do HTML5 i CSS3, Helion, 2011
- David Sawyer McFarland, JavaScript i jQuery. Nieoficjalny podręcznik, Helion, 2012
- Przemysław Kazienko, Krzysztof Gwiazda, XML na poważnie, Helion, 2002
Literatura dodatkowa
- Witold Wrotek, CSS3. Kaskadowe arkusze stylów. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2013