Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i marketing:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość i marketing | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej. |
C-2 | Rozumienie zasady przedsiębiorczości oraz umiejętność jej zastosowania do budowy oraz działalności organizacji. |
C-3 | Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej. |
C-4 | Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i skutków w przedsiębiorstwie. |
C-5 | Umiejętność identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i funkcje biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania. | 2 |
T-A-2 | Opracowanie biznes planu wybranego przedsięwzięcia. Struktura biznes planu. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka przedsięwzięcia, analiza branży. | 2 |
T-A-4 | Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG. | 2 |
T-A-5 | Plan działalności marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedaży. Budżet marketingowy. | 2 |
T-A-6 | Techniczny plan działania. Plan finansowy wybranego przedsięwzięcia. Czynniki ryzyka, możliwości i zagrożenia. Harmonogramy działań. | 2 |
T-A-7 | Prezentacje biznes planów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-2 | Formy przedsiębiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw, organizacyjno – prawne formy przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-3 | Otoczenie przedsiębiorstwa, typy otoczenia. | 1 |
T-W-4 | Metody i mierniki oceny działalności przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-5 | Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw. | 1 |
T-W-6 | Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel strategicznego działania w biznesie. | 1 |
T-W-7 | Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. | 1 |
T-W-8 | Zasady marketingu. Marketing - mix „4P” | 1 |
T-W-9 | Pojęcie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjności segmentów rynku. Wybór docelowych rynków. | 1 |
T-W-10 | Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl życia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiębiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku. | 2 |
T-W-11 | Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, pośrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiębiorstwie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji. |
M-2 | Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z części wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/07_W01 Efekty zajęć powinny kształtować rozumienie zasad przedsiębiorczości w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń. | IC_1A_W14 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_A/07_W02 Student powinien posiadać wiedzę na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalności gospodarczej w tym zastosowania określonych narzędzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skuteczności. | IC_1A_W14 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03, InzA_W04 | C-5 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/07_U01 Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. | IC_1A_U10, IC_1A_U11, IC_1A_U17 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-5 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_A/07_U02 Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych. Przedmiot zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem w tym w szczególności z pracownikami. | IC_1A_U11, IC_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08 | C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/07_K01 Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnąć ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczości, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwości na stosunki społeczne. | IC_1A_K01, IC_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/07_W01 Efekty zajęć powinny kształtować rozumienie zasad przedsiębiorczości w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń. | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo - skutkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_A/07_W02 Student powinien posiadać wiedzę na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalności gospodarczej w tym zastosowania określonych narzędzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skuteczności. | 2,0 | |
3,0 | Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/07_U01 Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_A/07_U02 Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych. Przedmiot zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem w tym w szczególności z pracownikami. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/07_K01 Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnąć ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczości, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwości na stosunki społeczne. | 2,0 | |
3,0 | Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2000
- Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
- Zb. pod red. P. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006
- Zb. pod red. J. Altkorna, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 1995