Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka w procesach terapeutycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w procesach terapeutycznych
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 2,50,62zaliczenie
laboratoriaL8 18 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość pakietu Matlab
W-2Znajomość podstaw systemów internetowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji
C-2Ukształtowanie umiejetnosci projektowania rozwiazan informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu6
T-L-2Projekt systemu wspomagajacego proces terapii zaburzen słuchu4
T-L-3Testowanie witryn internetowych pod katem dostepnosci dla osób niepełnosprawnych2
T-L-4Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego4
T-L-5Projekt aplikacji mobilnej wspomagajacej osobe o wybranej dysfunkcji2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojecie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji2
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych2
T-W-3Pojecie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy2
T-W-4Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzen i terapii słuchu2
T-W-5Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzen i terapii głosu4
T-W-6Uzytecznosc i dostepnosc witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych3
T-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Realizacja projektów30
A-L-3Tworzenie sprawozdań28
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Zapoznanie z systemami przedstawianymi na wykładach10
A-W-5Konsultacje przed zaliczeniem2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań i projektów realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_K01
Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe grupy systemów do wspomagania procesów terapeutycznych oraz potrafi zdefiniować podstawowe terminy z obszaru przetwarzania głosu, zastosowań sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe wymagania względem systemów informatycznych wspomagających proces terapii oraz określić założenia względem specyficznego systemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_K01
Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
2,0
3,0Student uwzględnia w realizowanych projektach i zadaniach podstawowe wymagania wynikające ze specyficznej sytuacji osób chorych i niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu6
T-L-2Projekt systemu wspomagajacego proces terapii zaburzen słuchu4
T-L-3Testowanie witryn internetowych pod katem dostepnosci dla osób niepełnosprawnych2
T-L-4Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego4
T-L-5Projekt aplikacji mobilnej wspomagajacej osobe o wybranej dysfunkcji2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojecie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji2
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych2
T-W-3Pojecie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy2
T-W-4Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzen i terapii słuchu2
T-W-5Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzen i terapii głosu4
T-W-6Uzytecznosc i dostepnosc witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych3
T-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Realizacja projektów30
A-L-3Tworzenie sprawozdań28
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Zapoznanie z systemami przedstawianymi na wykładach10
A-W-5Konsultacje przed zaliczeniem2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji
Treści programoweT-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych
T-W-4Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzen i terapii słuchu
T-W-5Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzen i terapii głosu
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojecie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych
T-W-6Uzytecznosc i dostepnosc witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych
T-W-3Pojecie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe grupy systemów do wspomagania procesów terapeutycznych oraz potrafi zdefiniować podstawowe terminy z obszaru przetwarzania głosu, zastosowań sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci projektowania rozwiazan informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych.
Treści programoweT-L-2Projekt systemu wspomagajacego proces terapii zaburzen słuchu
T-L-3Testowanie witryn internetowych pod katem dostepnosci dla osób niepełnosprawnych
T-L-4Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego
T-L-5Projekt aplikacji mobilnej wspomagajacej osobe o wybranej dysfunkcji
T-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań i projektów realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe wymagania względem systemów informatycznych wspomagających proces terapii oraz określić założenia względem specyficznego systemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_K01Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojecie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych
T-W-8Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uwzględnia w realizowanych projektach i zadaniach podstawowe wymagania wynikające ze specyficznej sytuacji osób chorych i niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0