Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie kształcenia zdalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie kształcenia zdalnego
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,20,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z baz danych (struktura rekordu i metadane), systemy informatyczne (interakcja człowiek - komputer).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy niezbędnej do efektywnego projektowania kursów nauczania zdalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia do edycji grafiki rastrowej1
T-L-2Narzędzia do edycji materiałów audio i wideo1
T-L-3Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego2
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego6
10
wykłady
T-W-1Analiza przykładowych kursów nauczania zdalnego1
T-W-2Zagadnienie otwartości w gospodarce opartej na wiedzy1
T-W-3Uwarunkowanie społeczne i polityczne systemów nauczania zdalnego (Proces Boloński)2
T-W-4Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI) w nauczaniu zdalnym2
T-W-5Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI) w nauczaniu zdalnym2
T-W-6Kognitywne podstawy budowy kursów nauczania zdalnego1
T-W-7Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie od zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań5
A-L-4uczestnictwo w zajęciach20
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Zaliczenie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/08_W01
Po odbyciu tego kursu student zdobędzie wiedzę pozwalającą na projektowanie efektywnego środowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/08_U01
Po odbyciu tego kursu student zdobędzie umiejętności pozwalające na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
IC_1A_U08, IC_1A_U13T1A_U07, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/08_W01
Po odbyciu tego kursu student zdobędzie wiedzę pozwalającą na projektowanie efektywnego środowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z nauczaniem na odległosc.
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi twórczo interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/08_U01
Po odbyciu tego kursu student zdobędzie umiejętności pozwalające na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
2,0Student nie potrafi stworzyc szkieletu protego kursu nauczania na odległosc.
3,0Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc.
3,5Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc i napełnic go trescia zwiazana z danym przedmiotem.
4,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac.
5,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac. Dodatkowo potrafi dołaczyc do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.

Literatura podstawowa

  1. Bednarek J., Media w nauczaniu, MIKOM, Warszawa, 2002
  2. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2007, wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Różewski P., Kusztina E., Zaikin O., Modele i metody zarządzania procesem Otwartego Nauczania Zdalnego, Instytut Badań Systemowych PAN, Seria: Badania Systemowe, tom 61, Warszawa- Szczecin, 2008
  2. Różewski P., Kusztina E., Tadeusiewicz R., Zaikin O., Intelligent Open Learning Systems: Concepts, models and algorithms, Springer, Berlin / Heidelberg, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia do edycji grafiki rastrowej1
T-L-2Narzędzia do edycji materiałów audio i wideo1
T-L-3Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego2
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza przykładowych kursów nauczania zdalnego1
T-W-2Zagadnienie otwartości w gospodarce opartej na wiedzy1
T-W-3Uwarunkowanie społeczne i polityczne systemów nauczania zdalnego (Proces Boloński)2
T-W-4Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI) w nauczaniu zdalnym2
T-W-5Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI) w nauczaniu zdalnym2
T-W-6Kognitywne podstawy budowy kursów nauczania zdalnego1
T-W-7Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie od zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań5
A-L-4uczestnictwo w zajęciach20
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Zaliczenie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/08_W01Po odbyciu tego kursu student zdobędzie wiedzę pozwalającą na projektowanie efektywnego środowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy niezbędnej do efektywnego projektowania kursów nauczania zdalnego
Treści programoweT-W-3Uwarunkowanie społeczne i polityczne systemów nauczania zdalnego (Proces Boloński)
T-W-5Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI) w nauczaniu zdalnym
T-W-4Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI) w nauczaniu zdalnym
T-W-2Zagadnienie otwartości w gospodarce opartej na wiedzy
T-W-6Kognitywne podstawy budowy kursów nauczania zdalnego
T-W-7Dedykowane rozwiązania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym
T-L-2Narzędzia do edycji materiałów audio i wideo
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z nauczaniem na odległosc.
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi twórczo interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/08_U01Po odbyciu tego kursu student zdobędzie umiejętności pozwalające na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U08Umie stosować narzędzia do szybkiego prototypowania systemów informatycznych przeznaczonych na różne platformy sprzętowe z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy algorytmicznej
IC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy niezbędnej do efektywnego projektowania kursów nauczania zdalnego
Treści programoweT-L-3Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stworzyc szkieletu protego kursu nauczania na odległosc.
3,0Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc.
3,5Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc i napełnic go trescia zwiazana z danym przedmiotem.
4,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac.
5,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac. Dodatkowo potrafi dołaczyc do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.