Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe na poziomie zaawansowanym |
W-2 | Systemy operacyjne na poziomie podstawowym |
W-3 | Podstawy programowania na poziomie podstawowym |
W-4 | Protokoły sieciowe na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania. |
C-2 | Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów. |
C-3 | Bezpieczne wykorzystanie protokołów. |
C-4 | Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu. | 3 |
T-L-2 | • Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych. | 3 |
T-L-3 | • Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie | 2 |
T-L-4 | • Realizacja załozen programowych | 20 |
T-L-5 | • Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI) | 2 |
T-W-2 | • Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych | 2 |
T-W-3 | • Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP | 10 |
T-W-4 | Podsumowanie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca w zespole projektowym | 10 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie sie z tematyka prowadzona na zajeciach | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie informacji do zajec dotyczacych konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzacego | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/01_W01 Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej. | I_2A_W04, I_2A_W06 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/01_U01 Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce. | I_2A_U10, I_2A_U03 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U18 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/01_K01 Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan | I_2A_K06, I_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/01_W01 Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej. | 2,0 | Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/01_U01 Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce. | 2,0 | Nie wykonał powierzonego zadania |
3,0 | Wykonał zadanie w sposób własciwy z wykorzystaniem podstawowych załozen do problemu | |
3,5 | Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyzej oceny 3) jednak nie działały one własciwie | |
4,0 | Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej | |
4,5 | Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i własciwy | |
5,0 | Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały własciwie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/01_K01 Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan | 2,0 | Nie jest w stanie pracowac w grupie |
3,0 | W sposób dostateczny współpracuje z innymi | |
3,5 | Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie | |
4,0 | Jest osoba wiodaca w grupie | |
4,5 | Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac | |
5,0 | Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami) |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Peter Rybaczyk, Podrecznik Inzynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
- Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
- Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
- Praca zbiorowa, Studia Informatica IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286