Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Metody projektowania systemów informatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody projektowania systemów informatycznych | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania obiektowego |
W-2 | Podstawy inżynierii oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaplanowanie oraz wykonanie procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne powiązane z kolejnymi tematami wykładów. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych | 2 |
T-W-2 | Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania I – faza rozpoczęcia | 2 |
T-W-3 | Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania II – faza opracowania | 2 |
T-W-4 | Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania III – faza konstrukcji | 2 |
T-W-5 | Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania IV – faza przekazania | 2 |
T-W-6 | Specyfika projektowania systemów wspomagania decyzji | 2 |
T-W-7 | Specyfika projektowania systemów webowych (część serwera) | 2 |
T-W-8 | Specyfika projektowania aplikacji RIA | 2 |
T-W-9 | Wersjonowanie aplikacji | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie błędami oprogramowania | 2 |
T-W-11 | Testowanie aplikacji – narzędzia oraz projektowanie systemu wspierające testowalność | 2 |
T-W-12 | Dokumentacja systemów informatycznych I | 2 |
T-W-13 | Dokumentacja systemów informatycznych II | 2 |
T-W-14 | Wdrażanie systemów informatycznych | 2 |
T-W-15 | Pielęgnacja systemów informatycznych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonanie dokumentu końcowego zbierającego efekty ćwiczeń laboratoryjnych | 25 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 3 |
58 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 45 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
79 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym oraz praca w grupach projektowych |
M-2 | Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dokument zbiorczy zawierajacy rezultaty ćwiczeń laboratoryjnych składające się na projekt systemu informatycznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/01_W01 Student nabędzie wiedzę dot. procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (Rational Unified Process), tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu oraz planowania wdrożenia i pielęgnacji systemu. | I_2A_W11, I_2A_W03, I_2A_W07, I_2A_W09 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/01_U01 Student nabędzie umiejętnośc zaprojektowania systemu informatycznego zgodnie z podejściem UP (Rational Unified Process) oraz tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu. | I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/01_K01 Student będzie portafił określić zadania dla siebie oraz grupy niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci zaprojektowania systemu informatycznego | I_2A_K06, I_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/01_W01 Student nabędzie wiedzę dot. procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (Rational Unified Process), tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu oraz planowania wdrożenia i pielęgnacji systemu. | 2,0 | Poniżej poziomu na 3.0 |
3,0 | Posiada wiedzę dot. celów, zakresu, podstawowych sposobów prowadzania projektowania systemów informatycznych oraz dokumentacji projektowej systemu informatycznego | |
3,5 | Posiada wiedzę podstawową dot. RUP oraz narzędzi informatycznych wspomagających projektowanie | |
4,0 | Posiada wiedzę zaawansowanę dot. RUP | |
4,5 | Posiada wiedzę dot. innych implementacji Zunifikowanego Procesu tworzenia oprogramowania | |
5,0 | Posiada wiedzę dot. zarządzania ryzykiem podczas projektowania systemów informatycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/01_U01 Student nabędzie umiejętnośc zaprojektowania systemu informatycznego zgodnie z podejściem UP (Rational Unified Process) oraz tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu. | 2,0 | Poniżej poziomu na 3.0 |
3,0 | Posiada umiejętność przeprowadzenia analiwy wymagań oraz wykonania podstawowego projektu systemu | |
3,5 | Posiada umiejętność zaplanowania procesu projektowania | |
4,0 | Posiada umiejętność wykonania zaawansowanego projektu | |
4,5 | Posiada umiejętność przewidywania problemów podczas projektowania | |
5,0 | Posiada umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/01_K01 Student będzie portafił określić zadania dla siebie oraz grupy niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci zaprojektowania systemu informatycznego | 2,0 | Poniżej poziomu wymaganego na 3.0 |
3,0 | Stosuje zbiorczy plan działania | |
3,5 | Stosuje plan działania dla zespołu projektowego | |
4,0 | Realizuje ocenę wykonanego projektu z uwzględnieniem jego okraniczeń | |
4,5 | Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów | |
5,0 | Określa potencjalne problemy oraz możliwości ich rozwiązania dla opracowywanego systemu |
Literatura podstawowa
- S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania. Metodyki, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa, 1999
- Philippe Kruchten, The Rational Unified Process: An Introduction, Addison-Wesley Professional, 2003
Literatura dodatkowa
- M. Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, PWN, Warszawa, 2006
- Jim Arlow, Ila Neustadt, UML 2 and the Unified Process: Practical Object-Oriented Analysis and Design, Addison-Wesley Professional, 2005