Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Programowanie w języku XML:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie w języku XML
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zabresu struktur danych
W-2Podstawy programowania
W-3Podstawy języków znaczników
W-4Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink2
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer2
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath2
T-L-4Implementacja aplikacji przetwarzającej proste XML3
T-L-5Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów3
T-L-6Tworzenie dokumentów DTD3
15
wykłady
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników2
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw2
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer2
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema2
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w domu -> przygotowanie do zaliczenia zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/04_W01
Zna budowę dokumentu XML
I_1A_W14T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-6M-1S-2
I_1A_O1/04_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
I_1A_W05T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1
I_1A_O1/04_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
I_1A_W17, I_1A_W23T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/04_U01
Tworzy dokumenty XML
I_1A_U17, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-1, T-W-3, T-L-6M-1, M-2S-1
I_1A_O1/04_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
I_1A_U01, I_1A_U06, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1
I_1A_O1/04_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
I_1A_U14, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-10, T-L-5M-1, M-2S-1
I_1A_O1/04_U04
Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
I_1A_U09, I_1A_U14T1A_U07, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/04_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
I_1A_K05T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-2, C-4T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
I_1A_O1/04_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
I_1A_K01, I_1A_K05T1A_K01, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/04_W01
Zna budowę dokumentu XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
I_1A_O1/04_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
I_1A_O1/04_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/04_U01
Tworzy dokumenty XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
I_1A_O1/04_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
I_1A_O1/04_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
I_1A_O1/04_U04
Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/04_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
I_1A_O1/04_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML

Literatura podstawowa

  1. Arciniegas F, XML. Kompendium programisty, Helion, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink2
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer2
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath2
T-L-4Implementacja aplikacji przetwarzającej proste XML3
T-L-5Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów3
T-L-6Tworzenie dokumentów DTD3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników2
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw2
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer2
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema2
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w domu -> przygotowanie do zaliczenia zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_W01Zna budowę dokumentu XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-L-6Tworzenie dokumentów DTD
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_W02Zna zasady tworzenia dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_W03Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
T-L-4Implementacja aplikacji przetwarzającej proste XML
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_U01Tworzy dokumenty XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
T-L-6Tworzenie dokumentów DTD
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_U02Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM
T-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
T-L-4Implementacja aplikacji przetwarzającej proste XML
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_U03Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
T-L-5Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie analizować dokumenty XML.
3,5Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML
4,0Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML
4,5Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_U04Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
Treści programoweT-W-4XML: Łącza XLink
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_K01Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-W-4XML: Łącza XLink
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
T-W-7XML: Schematy XSchema
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/04_K02Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Treści programoweT-L-1Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink
T-L-2Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer
T-L-3Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath
T-L-4Implementacja aplikacji przetwarzającej proste XML
T-L-5Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów
T-L-6Tworzenie dokumentów DTD
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej
3,0Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji
3,5Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML
4,0Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML
4,5Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML
5,0Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML