Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów informacji przestrzennej
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,60,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zasad projektowania baz danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zostanie zapoznany z definicjami, podstawowymi pojęciami oraz typowymi zastosowaniami z zakresu SIP. Studentowi zostaną objaśnione typy danych przestrzennych oraz metody ich pozyskiwania. Student zapoznany zostanie ze stosowanymi modelami i formatami danych geoprzestrzennych. Studentowi zostaną zaprezentowane podstawowe zasady projektowania systemów GIS oraz geobaz. W trakcie zajęć laboratoryjnych student zapozna się z programem ArcGIS w którym nabędzie umiejętności wprowadzania oraz przetwarzania danych geoinformatycznych, wykonywania analiz danych przestrzennych oraz tworzenia map i innych form wizualizacji danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Wprowadzenie do ArcGIS (struktura, aplikacje i podstawowe funkcje). 2. Modele danych i konwersja danych, metadane, zrządzanie danymi. 3. Tworzenie danych i podstawowe metody ich modyfikacji. 4. Układy odniesienia, współrzędnych geograficznych oraz odwzorowania kartograficzne geodanych. 5. Metody wizualizacji geodanych. 6. Opracowanie mapy numerycznej, zarządzanie warstwami. 7. Podstawowe analizy przestrzenne danych i metody ich prezentacji (raporty, wydruki, wykresy). 8. Geoprzetwarzanie danych. 9. Tworzenie mapy, elementy mapy, wizualizacje.15
15
wykłady
T-W-11. Geoinformatyka – wprowadzenie, podstawowe definicje, zadania GIS, elementy składowe GIS. 2. Zastosowania systemów GIS: dziedziny zastosowań, oczekiwania użytkowników, prezentacja przykładowych wdrożonych systemów GIS. 3. Podstawy projektowania systemów geoinformatycznych. 4. Pozyskiwanie danych dla systemów geoinformatycznych. 5. Modele i formaty danych przestrzennych. 6. Analizy przestrzenne. 7. Oprogramowanie stosowane w GIS.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Dodatkowa praca nad projektem w domu20
A-L-3Przygotowanie do zajęć - zapoznanie z programem, przeczytanie instrukcji, zapoznanie się z tutorialami programu ArcGIS (praca własna studenta)3
A-L-4Zaliczenie projektu wykonywanego w ramach laboratorium 21
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratorium2
41
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
17

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanego w trakcie zajęć projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualnych umiejętności praktycznych pracy z programem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/06_W01
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i definicje z zakresu SIP, objaśniać metody pozyskiwania danych geoprzestrzennych, opisywać modele i formaty danych oraz scharakteryzować systemy GIS wraz z jego podstawowymi zastosowaniami. Student powinien objaśnić podstawowe zasdy i etapy przy projektowaniu systemów SIP. Student potrafi wymienić i opisać dostępne na rynku popularne oprogramowanie z zakresu SIP.
I_1A_W17, I_1A_W24T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/06_U01
Student potrafi posługiwać się narzędziem ArcGIS. Student rozwiązuje podstawowe projekty z zakresu GIS. Student definiuje dane geoprzestrzenne, potrafi nimi zarządzać, przeprowadza przykładowe analizy danych, tworzy nowe warstwy tematyczne. Student wykonuje mapy z wizualizacją opracowyanego zagadnienia.
I_1A_U02, I_1A_U19T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/06_W01
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i definicje z zakresu SIP, objaśniać metody pozyskiwania danych geoprzestrzennych, opisywać modele i formaty danych oraz scharakteryzować systemy GIS wraz z jego podstawowymi zastosowaniami. Student powinien objaśnić podstawowe zasdy i etapy przy projektowaniu systemów SIP. Student potrafi wymienić i opisać dostępne na rynku popularne oprogramowanie z zakresu SIP.
2,0Student nie zna pojęć z zakresu SIP oraz metod projektowania systemów SIP. Student nie potrafi opisać rodzaju danych geoprzestrzennych ani metod ich pozyskiwania. Student nie potrafi omówić podstaw projektowania SIP
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje pobieżnie podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz rodzaje danych geoprzestrzennych i sposoby ich pozyskiwania.
3,5Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania.
4,0Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP.
4,5Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP.
5,0Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP. Student interpretuje i łączy posiadaną więdzę z zakresu SIP i potrafi zaprojektować prosty system SIP.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/06_U01
Student potrafi posługiwać się narzędziem ArcGIS. Student rozwiązuje podstawowe projekty z zakresu GIS. Student definiuje dane geoprzestrzenne, potrafi nimi zarządzać, przeprowadza przykładowe analizy danych, tworzy nowe warstwy tematyczne. Student wykonuje mapy z wizualizacją opracowyanego zagadnienia.
2,0Student nie posiada podstawowej umięjętności pracy z programem ArcGIS. Student nie potrafi tworzyć i zarządzać podstawowymi danymi geoprzestrzennymi, wykonywać najprostsze analizy przestrzenne oraz dokonywać typowych wizualizacji.
3,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu podtsawowym. Student potrafi pracować na danych testowych, wykonuje typowe analizy danych, tworzy najprostsze mapy.
3,5Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu podstaowym. Student potrafi pracować na danych testowych, tworzyć nowe obiekty w warstwach tematycznych, wykonywać typowe analizy danych, tworzyć mapy i wizualizacje danych przestrzennych.
4,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu śrenim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować prosty system SIP wykorzystując dane testowe. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje.
4,5Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu śrenim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować prosty system SIP wykorzystując dane testowe oraz samodzielnie zdefiniowane a następnie wprowadzone dane. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje.
5,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu wysokim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować typowe systemy SIP wykorzystując dane testowe oraz samodzielnie zdefiniowane a następnie wprowadzone dane. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje. Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie projektowe.

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Magnuszewski Artur, GIS w geografii fizycznej, PWN, 1999
  3. Jan Kraak, Ferjan Ormeling, Kartografia - wizualizacja danych przestrzennych, PWN, 1998
  4. Bartosz Czyżkowski, Praktyczny przewodnik po GIS, PWN, 2006
  5. Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind, GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  6. Leszek Litwin, Grzegorz Myrda, Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, 2006

Literatura dodatkowa

  1. University of Pennsylvania, Using ArcView 9 An introduction, University of Pennsylvania, University of Pennsylvania, 2011, http://people.virginia.edu/~fn9r/anth589b/ArcView9_Manual.pdf
  2. Maleika Wojciech, Projekt oczyszczalni ścieków - materiały pomocnicze do laboratoriów z SIP, 2011, http://ksm.wi.zut.edu.pl/pobierz-pliki/doc_download/166-sip-instrukcja-do-zaj-laboratoryjnych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Wprowadzenie do ArcGIS (struktura, aplikacje i podstawowe funkcje). 2. Modele danych i konwersja danych, metadane, zrządzanie danymi. 3. Tworzenie danych i podstawowe metody ich modyfikacji. 4. Układy odniesienia, współrzędnych geograficznych oraz odwzorowania kartograficzne geodanych. 5. Metody wizualizacji geodanych. 6. Opracowanie mapy numerycznej, zarządzanie warstwami. 7. Podstawowe analizy przestrzenne danych i metody ich prezentacji (raporty, wydruki, wykresy). 8. Geoprzetwarzanie danych. 9. Tworzenie mapy, elementy mapy, wizualizacje.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Geoinformatyka – wprowadzenie, podstawowe definicje, zadania GIS, elementy składowe GIS. 2. Zastosowania systemów GIS: dziedziny zastosowań, oczekiwania użytkowników, prezentacja przykładowych wdrożonych systemów GIS. 3. Podstawy projektowania systemów geoinformatycznych. 4. Pozyskiwanie danych dla systemów geoinformatycznych. 5. Modele i formaty danych przestrzennych. 6. Analizy przestrzenne. 7. Oprogramowanie stosowane w GIS.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Dodatkowa praca nad projektem w domu20
A-L-3Przygotowanie do zajęć - zapoznanie z programem, przeczytanie instrukcji, zapoznanie się z tutorialami programu ArcGIS (praca własna studenta)3
A-L-4Zaliczenie projektu wykonywanego w ramach laboratorium 21
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratorium2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/06_W01Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i definicje z zakresu SIP, objaśniać metody pozyskiwania danych geoprzestrzennych, opisywać modele i formaty danych oraz scharakteryzować systemy GIS wraz z jego podstawowymi zastosowaniami. Student powinien objaśnić podstawowe zasdy i etapy przy projektowaniu systemów SIP. Student potrafi wymienić i opisać dostępne na rynku popularne oprogramowanie z zakresu SIP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W24ma wiedzę w zakresie podstaw systemów informacji przestrzennej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zostanie zapoznany z definicjami, podstawowymi pojęciami oraz typowymi zastosowaniami z zakresu SIP. Studentowi zostaną objaśnione typy danych przestrzennych oraz metody ich pozyskiwania. Student zapoznany zostanie ze stosowanymi modelami i formatami danych geoprzestrzennych. Studentowi zostaną zaprezentowane podstawowe zasady projektowania systemów GIS oraz geobaz. W trakcie zajęć laboratoryjnych student zapozna się z programem ArcGIS w którym nabędzie umiejętności wprowadzania oraz przetwarzania danych geoinformatycznych, wykonywania analiz danych przestrzennych oraz tworzenia map i innych form wizualizacji danych.
Treści programoweT-W-11. Geoinformatyka – wprowadzenie, podstawowe definicje, zadania GIS, elementy składowe GIS. 2. Zastosowania systemów GIS: dziedziny zastosowań, oczekiwania użytkowników, prezentacja przykładowych wdrożonych systemów GIS. 3. Podstawy projektowania systemów geoinformatycznych. 4. Pozyskiwanie danych dla systemów geoinformatycznych. 5. Modele i formaty danych przestrzennych. 6. Analizy przestrzenne. 7. Oprogramowanie stosowane w GIS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego w trakcie zajęć projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualnych umiejętności praktycznych pracy z programem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć z zakresu SIP oraz metod projektowania systemów SIP. Student nie potrafi opisać rodzaju danych geoprzestrzennych ani metod ich pozyskiwania. Student nie potrafi omówić podstaw projektowania SIP
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje pobieżnie podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz rodzaje danych geoprzestrzennych i sposoby ich pozyskiwania.
3,5Student potrafi wyjaśnić podstawowe definicje z zakresu SIP. Student opisuje podstawowe zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania.
4,0Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP oraz podstawowe właściwości geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP.
4,5Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP.
5,0Student potrafi wyjaśnić definicje z zakresu SIP. Student opisuje zasady projektowania systemów SIP wskazując zagrożenia oraz możliwe ścieżki projektowe. Student objaśnia metody projektowania geobaz. Student rozpoznaje rodzaje danych geoprzestrzennych i objaśnia sposoby ich pozyskiwania. Student opisuje etapy w tworzeniu systemów SIP. Student interpretuje i łączy posiadaną więdzę z zakresu SIP i potrafi zaprojektować prosty system SIP.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/06_U01Student potrafi posługiwać się narzędziem ArcGIS. Student rozwiązuje podstawowe projekty z zakresu GIS. Student definiuje dane geoprzestrzenne, potrafi nimi zarządzać, przeprowadza przykładowe analizy danych, tworzy nowe warstwy tematyczne. Student wykonuje mapy z wizualizacją opracowyanego zagadnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student zostanie zapoznany z definicjami, podstawowymi pojęciami oraz typowymi zastosowaniami z zakresu SIP. Studentowi zostaną objaśnione typy danych przestrzennych oraz metody ich pozyskiwania. Student zapoznany zostanie ze stosowanymi modelami i formatami danych geoprzestrzennych. Studentowi zostaną zaprezentowane podstawowe zasady projektowania systemów GIS oraz geobaz. W trakcie zajęć laboratoryjnych student zapozna się z programem ArcGIS w którym nabędzie umiejętności wprowadzania oraz przetwarzania danych geoinformatycznych, wykonywania analiz danych przestrzennych oraz tworzenia map i innych form wizualizacji danych.
Treści programoweT-L-11. Wprowadzenie do ArcGIS (struktura, aplikacje i podstawowe funkcje). 2. Modele danych i konwersja danych, metadane, zrządzanie danymi. 3. Tworzenie danych i podstawowe metody ich modyfikacji. 4. Układy odniesienia, współrzędnych geograficznych oraz odwzorowania kartograficzne geodanych. 5. Metody wizualizacji geodanych. 6. Opracowanie mapy numerycznej, zarządzanie warstwami. 7. Podstawowe analizy przestrzenne danych i metody ich prezentacji (raporty, wydruki, wykresy). 8. Geoprzetwarzanie danych. 9. Tworzenie mapy, elementy mapy, wizualizacje.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego w trakcie zajęć projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualnych umiejętności praktycznych pracy z programem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umięjętności pracy z programem ArcGIS. Student nie potrafi tworzyć i zarządzać podstawowymi danymi geoprzestrzennymi, wykonywać najprostsze analizy przestrzenne oraz dokonywać typowych wizualizacji.
3,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu podtsawowym. Student potrafi pracować na danych testowych, wykonuje typowe analizy danych, tworzy najprostsze mapy.
3,5Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu podstaowym. Student potrafi pracować na danych testowych, tworzyć nowe obiekty w warstwach tematycznych, wykonywać typowe analizy danych, tworzyć mapy i wizualizacje danych przestrzennych.
4,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu śrenim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować prosty system SIP wykorzystując dane testowe. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje.
4,5Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu śrenim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować prosty system SIP wykorzystując dane testowe oraz samodzielnie zdefiniowane a następnie wprowadzone dane. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje.
5,0Student posiada umiejętność pracy z programem ArcGIS w stopniu wysokim. Student samodzielne potrafi zaprojektować a następnie zrealizować typowe systemy SIP wykorzystując dane testowe oraz samodzielnie zdefiniowane a następnie wprowadzone dane. Student biegle wykonuje analizy danych i wizualizacje. Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie projektowe.