Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka. |
C-2 | Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym). |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w wybranym języku skryptowym (Bash) i imperatywnym (C). |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych). |
C-7 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji. |
C-8 | Omówienie społecznych aspektów informatyki. |
C-9 | Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka. |
C-10 | Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy. |
C-11 | Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym. | 2 |
T-A-2 | Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2 | 2 |
T-A-3 | Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym | 2 |
T-A-4 | Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym | 2 |
T-A-5 | Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych. | 4 |
T-A-6 | Pseudokod jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie pseudokodów dla wybranych problemów algorytmicznych. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć | 1 |
T-L-2 | Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów. | 1 |
T-L-3 | System Linux. Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów. | 2 |
T-L-4 | Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z podstawowymi poleceniami wprowadzania i wyprowadzania danych. | 2 |
T-L-5 | Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty. | 2 |
T-L-6 | Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu. | 4 |
T-L-7 | Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych. | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności. | 2 |
T-L-9 | Pisanie skryptów zawierających wcześniejsze konstrukcje języka skryptowego BASH. | 4 |
T-L-10 | Program jednosegmentowy (kompilacja programu i jego uruchamianie), operacje we/wy | 2 |
T-L-11 | Instrukcje warunkowe i iteracyjne. | 1 |
T-L-12 | Operacje na tablicach. | 1 |
T-L-13 | Wskaźniki. Deklaracja, nadawanie wartości początkowej, wskaźniki a tablice. | 2 |
T-L-14 | Funkcje. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie końcowe, wystawienie ocen. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego. | 1 |
T-W-2 | Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp. | 1 |
T-W-3 | Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów. Wprowadzenie do języka C: struktura programu jednosegmentowego, operacje we/wy, instrukcje sterujące wyboru warunkowego i iteracji ograniczonej oraz warunkowej, typy podstawowe, wskaźniki, tablice jedno- i wielowymiarowe. Kompilacja i uruchamianie programu jednosegmentowego. | 12 |
T-W-5 | Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących. | 2 |
T-W-6 | Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji. | 5 |
T-W-7 | Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. | 2 |
T-W-9 | Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje | 2 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do wejściówek | 14 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 5 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
84 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_W01 ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash i języku imperatywnym C, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu). | I_1A_W04, I_1A_W16, I_1A_W05, I_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2, C-4, C-6, C-7, C-3, C-11 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_C/01_W02 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | I_1A_W15 | T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W03 | C-8, C-9, C-10 | T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_U01 Potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash oraz prosty program jednosegmentowy w języku C, dla różnych zadań. | I_1A_U20, I_1A_U01, I_1A_U06, I_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_C/01_U02 Potrafi zapisać algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywać transformacji w różnych systemach obliczeniowych | I_1A_U19 | T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_W01 ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash i języku imperatywnym C, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu). | 2,0 | brak podstawowej wiedzy dziedzinowej |
3,0 | rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących informatyki, zna budowę i zasadę działania komputera klasy PC, zna polecenia języka skryptowego Bash | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_W02 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | 2,0 | nie orientuje się w temacie |
3,0 | wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_U01 Potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash oraz prosty program jednosegmentowy w języku C, dla różnych zadań. | 2,0 | nie umie napisać dowolnego skryptu |
3,0 | umie zaimplementować skrypt w języku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_U02 Potrafi zapisać algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywać transformacji w różnych systemach obliczeniowych | 2,0 | nie potrafi zapisać algorytmu i nie potrafi dokonywać obliczeń w różnych systemach liczbowych |
3,0 | posiada umiejętność zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywać tranformacji w systemach liczbowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
- Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
- Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
- Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001
- Brian W Karnighan, Dennis M Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, II
Literatura dodatkowa
- Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
- Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
- ., Kurs basha, http://dief.republika.pl/main.html, 2011
- Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
- L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996