Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N3)

Sylabus przedmiotu Seminarium doktoranckie I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium doktoranckie I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 7 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna, dobra znajomość problemów informatyki.
W-2Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie światowej z zakresu doktoratu.
W-3Zainteresowania naukowe w zakresie informatyki i chęć realizacji badań naukowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.7
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie literatury związanej z tematyka doktoratu.15
A-S-3Wstępne badania naukowe związane z tematyką rozprawy doktorskiej.15
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
M-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_W01
Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
I_3A_W05, I_3A_W03, I_3A_W01, I_3A_W02C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_U01
Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
I_3A_U01, I_3A_U04, I_3A_U03, I_3A_U05C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_K01
Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
I_3A_K01, I_3A_K04, I_3A_K05, I_3A_K03, I_3A_K02C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_W01
Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_U01
Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
2,0
3,0Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_K01
Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
2,0
3,0Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
  2. Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
  3. Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996
  4. Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie i habilitacyjne, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bolesław Wojciechowicz (redaktor), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.7
7

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie literatury związanej z tematyka doktoratu.15
A-S-3Wstępne badania naukowe związane z tematyką rozprawy doktorskiej.15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_W01Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W05Absolwent posiada wiedzę o słownictwie i gramatyce języka międzynarodowego umożliwiającą mu studiowanie literatury z zakresu informatyki, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
I_3A_W03Absolwent posiada wiedzę o metodyce i metodologii prowadzenia badań naukowych.
I_3A_W01Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dziedziny Informatyka związana z obszarem prowadzonych badań naukowych obejmująca najnowsze osiągnięcia
I_3A_W02Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym odpowiadającą obszarowi Informatyka, obejmującą najnowsze osiągnięcia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
Metody nauczaniaM-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
M-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_U01Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U01Absolwent posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie Informatyka z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
I_3A_U04Absolwent posiada umiejętność wykorzystywania nowych narzędzi informatycznych do realizacji badań naukowych.
I_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
I_3A_U05Absolwent posiada umiejętność posługiwania się językiem międzynarodowym umożliwiającą mu korzystanie z literatury zagranicznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac zagranicą.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
Metody nauczaniaM-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
M-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_K01Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
I_3A_K04Absolwent rozumie znaczenie nauki dla konkurencji rynkowej z innymi krajami, dla postępu technicznego i dla utrzymania odpowiedniego poziomu stopy życiowej w naszym kraju.
I_3A_K05Absolwent rozumie znaczenie znajomości języka międzynarodowego w pracy naukowej i zawodowej informatyka.
I_3A_K03Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
I_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
Metody nauczaniaM-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
M-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0