Wydział Informatyki - Informatyka (N3)
Sylabus przedmiotu Wybrane metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza studentów z przedmiotów podstawowych z Informatyki, w tym: podsatw informatyki i języków programowania, algorytmizacji i struktur danych, jednego lub kilku jeżyków obiektowych, baz danych, systemów rozproszonych i metod numerycznych matematyki stosowanej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie studentami podstaw technik poszukiwania informacji niestrukturyzowanych w rozmaitych źródłach danych (bazach danych, bazach wiedzy, hurtowniach danych), metod nauczania maszynowego, analizy informacji multimedialnych, elementów lingwistyki komputerowej, oraz posługiwania się usługami geoinformacyjnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie badań według proponowanego tematu. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania | 2 |
T-W-2 | Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych. | 2 |
T-W-3 | Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte. | 2 |
T-W-4 | Ttechniki budowy indeksu. | 2 |
T-W-5 | Kompresja indeksu. | 2 |
T-W-6 | Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej. | 2 |
T-W-7 | Metody oceny jakości poszukiwania informacji nieustrukturyzowanych. | 2 |
T-W-8 | Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Prezentacja wyników badań, dyskusja. | 1 |
A-L-2 | Analiza literatury. | 12 |
A-L-3 | Konsultacje. | 1 |
A-L-4 | Znajomość z istniejącymi rozwiązaniami z proponowanego tematy, analiza wyników, napisanie kodów programowych. | 13 |
A-L-5 | Wykonanie zadań domowych. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Zapoznawanie się ze źródłami literackimi. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
A-W-5 | Badania z proponowanych przez wykładowca tematów. | 12 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, dyskusje, prezentacja, badania samodzielne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne, ocena jakości prezentacji i wykonanych zadań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/04_W01 Wiedza w dziedzinie zaawansowanych metod matematycznych i nowoczesnych technologii komputerowych opracowywania informacji nieustrukturyzowanych w środowiskach rozproszonych, takich jak Web, a także współczesnych metod poszukiwania informacyjnego w warunkach nieściśle określonych. | I_3A_W01 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/04_U01 Absolwent posida umiejętność prowadzenia badań nowoczesnych metod analizy informacji nieustrukturyzowanej oraz posługiwania się metodami i technikami komputerowymi podczas rozwiązania problemów analizy informacji nieustrukturyzowanej nadchodzącej z różnych źródeł danych, w tym sieci komputerowych. | I_3A_U01 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/04_K01 Absolwent potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie. | I_3A_K03 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/04_W01 Wiedza w dziedzinie zaawansowanych metod matematycznych i nowoczesnych technologii komputerowych opracowywania informacji nieustrukturyzowanych w środowiskach rozproszonych, takich jak Web, a także współczesnych metod poszukiwania informacyjnego w warunkach nieściśle określonych. | 2,0 | Absolwent nie zna podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej. |
3,0 | Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale ma niewystarczającą orientację w dziedzinie zaawansowanych metod i technik istniejących metodach i technikach przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, co utrudnia mu wykonanie samodzielnych badań i głębokiej analizy nowoczesnych metod i technik.. | |
3,5 | Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Jednak spotyka się z pewnymi trudnościami w razie wykorzystania metod i technik w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej. | |
4,0 | Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Ma ogólną znajomość metod i technik i ich przeznaczenie w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej. | |
4,5 | Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych. | |
5,0 | Absolwent bardzo dobrze zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma bardzo dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie planować iwykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych, w tym systemach Webowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/04_U01 Absolwent posida umiejętność prowadzenia badań nowoczesnych metod analizy informacji nieustrukturyzowanej oraz posługiwania się metodami i technikami komputerowymi podczas rozwiązania problemów analizy informacji nieustrukturyzowanej nadchodzącej z różnych źródeł danych, w tym sieci komputerowych. | 2,0 | Absolwent nie wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej. |
3,0 | Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale nie w stanie samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych | |
3,5 | Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, ale nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych | |
4,0 | Absolwent wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych | |
4,5 | Absolwent wykazuje dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych | |
5,0 | Absolwent wykazuje bardzo dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może planować i wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych, a także wyjawia kreatywność w dziedzinie udoskonalenia badanych metod i technik. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/04_K01 Absolwent potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie. | 2,0 | Absolwent nie potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i nie potrafi prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie. |
3,0 | Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwanie się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych. | |
3,5 | Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i p[osługiwania się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada pewną kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań. | |
4,0 | Absolwent wyjawia kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań. | |
4,5 | Absolwent wyjawia dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań i wyjawia inicjatywę w poszukiwaniu nowycyh podejśc do rozwiązania | |
5,0 | Absolwent wyjawia bardzo dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada bardzo dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań, wyjawia inicjatywę i kreatywność w poszukiwaniu nowycyh oryginalnych podejśc do rozwiązania sformulowanych problemów. |
Literatura podstawowa
- Christopher D. Manning, Prabhakar Ranghavan, and Henrich Schutze, Introduction to Information Retreival, Cambridge University Press, USA, 2006
- Chauhuri, Surajit et. al., Probabilistic information retreival approach for ranking of database query results, ACM Trans. Database Syst., USA, 2006, 31(3), P.1134-1168
- Cohen, Paul R., Empirical Methods for Artificial Intelligence, MIT Press, USA, 1995
Literatura dodatkowa
- Cohen, William W., and Yoram Singer, Context-sensitive learning methods for text catagorization, TOIS, USA, 1999, 17(2), P.141-173
- Croft. W. Bruce, and John Lafferty, Language Modelling for Information Retreival, Springer, Germany, 2003