Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
Sylabus przedmiotu Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z przedmiotu Podstawy informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. |
C-3 | Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup. | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. | 1 |
T-L-3 | Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www. | 1 |
T-L-4 | Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www. | 1 |
T-L-5 | Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony. | 5 |
T-L-6 | Obrona przygotowanego projektu. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne. | 5 |
T-W-2 | Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne. | 1 |
T-W-3 | Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii. | 1 |
T-W-4 | System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych. | 1 |
T-W-5 | Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach. | 1 |
T-W-6 | Bankowość elektroniczna jako przykład EDI. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje do zajęć. | 1 |
A-L-3 | Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy. | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www. | 2 |
A-L-5 | Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www. | 1 |
A-L-6 | Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony. | 8 |
A-L-7 | Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładów. | 1 |
A-W-3 | Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne). | 2 |
A-W-4 | Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych. Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych. | 5 |
A-W-5 | Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI. Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI. | 5 |
A-W-6 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami dyskusji |
M-2 | Projekt, praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_W01 Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. | I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_U01 Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www. | I_2A_U03, I_2A_U02 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10 | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_K01 Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www. | I_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | C-3 | T-L-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_W01 Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie. | |
4,5 | Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_U01 Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji. | |
3,5 | Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI. | |
4,5 | Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI. | |
5,0 | Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażania EDI w przedsiębiorstwach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/4-2_K01 Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www. | |
4,0 | Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI). | |
4,5 | Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW. | |
5,0 | Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół. |
Literatura podstawowa
- Leyland V., EDI - elektroniczna wymiana dokumentacji, WNT, Warszawa, 1995, 1
- Lange-Sadzińska K., Ziemiecka M., Przewodnik po EDI, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2000, 1
- Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
Literatura dodatkowa
- Niedźwiedziński M., Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa, 2004, 1
- Świecka B., Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa, 2004, 1
- Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2