Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,60,62egzamin
laboratoriaL1 12 1,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw systemów internetowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w komunikacji internetowej.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.2
T-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii3
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.3
12
wykłady
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.2
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.1
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej3
T-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.2
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach12
A-L-2Konsultacje i zaliczenie zajęć3
A-L-3Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium18
A-L-4Praca zespołowa przy realizacji projektu21
54
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu14
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje3
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
M-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/5_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
I_2A_W04, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/5_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U08T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U18C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/5_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
I_2A_K06, I_2A_K05, I_2A_K01T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/5_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/5_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/5_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.

Literatura podstawowa

  1. Pechmann P., Wprowadzenie do systemów agentowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011
  2. Bigus J., Constructing Intelligent Agents Using Java, Wiley, 2001
  3. Wooldridge M., An Introduction to MultiAgent Systems, Wiley, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.2
T-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii3
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.2
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.1
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej3
T-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.2
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach12
A-L-2Konsultacje i zaliczenie zajęć3
A-L-3Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium18
A-L-4Praca zespołowa przy realizacji projektu21
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu14
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje3
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/5_W01Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w komunikacji internetowej.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.
T-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/5_U01Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.
Treści programoweT-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
T-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
M-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/5_K01Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.
Treści programoweT-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.
Metody nauczaniaM-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.