Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Sylabus przedmiotu Projektowanie i użytkowanie systemów informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i użytkowanie systemów informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu: systemów informacji przestrzennej, pozyskiwania danych przestrzennych oraz baz geodanych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i użtkowania systemów informacji przestrzennej. |
C-2 | Nabycie umiejęności projektowania systemów informacji przestrzennej. |
C-3 | Nabycie umiejętności użytkowania systemu informacji przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Internetowe źródła danych przestrzennych. Internetowe systemy informacji przestrzennej. | 3 |
T-L-2 | Opracowanie koncepcji systemu informacji przestrzennej. Pozyskiwanie danych przestrzennych. Tworzenie warstw. | 3 |
T-L-3 | Opracowanie modelu numerycznego terenu. | 3 |
T-L-4 | Opracowanie analiz matematycznych. | 3 |
T-L-5 | Testowanie systemu. | 2 |
T-L-6 | Wdrażanie systemu informacji przestrzennej. | 2 |
T-L-7 | Eksploatacja systemu informacji przestrzennej. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja systemu informacji przestrzennej – analiza strategiczna i specyfikacja wymagań. | 2 |
T-W-2 | Pozyskanie systemu – wybór, zakup, opracowanie. | 2 |
T-W-3 | Wdrożenie i eksploatacja SIP. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Opracowanie projektu systemu informacji przestrzennej na wybranej platformie GIS - praca własna studenta. | 40 |
A-L-3 | Opracowanie dokumentacji systemu informacji przestrzennej - praca własna studenta. | 40 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium - praca własna studenta. | 22 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, ofert przetargowych oraz ofert handlowych firm informatycznych - praca własna studenta. | 18 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta. | 5 |
A-W-5 | Kolokwium. | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Laboratorium: indywidualne i zespołowe opracowywanie zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych zagadnień i dyskusji. Laboratorium: ocena ciagła pracy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne. Laboratorium: rozwiązanie poszczególnych zagadnień z zakresu projektowania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej, uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_09_W01 Zna zasady projektowania, działania i eksploatacji systemów informacji przestrzennej. | AFDP_10-_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_09_U01 Potrafi przeanalizować postawione zadanie dotyczące informacji przestrzennej i dokonać syntezy odpowiedniego systemu. | AFDP_10-_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_09_W01 Zna zasady projektowania, działania i eksploatacji systemów informacji przestrzennej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zasad projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej. |
3,0 | Student zna podstawowe zasady projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej. | |
3,5 | Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji i użytkowania systemów informacji przestrzennej. | |
4,0 | Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji, użytkowania oraz analizy ogólnodostępnych systemów informacji przestrzennej. | |
4,5 | Student zna zasady projektowania systemów informacji przestrzennej, opracowywania koncepcji systemu, analizy systemów ogólnodostępnych i komercyjnych. | |
5,0 | Student zna zasady opracowywania wymagań funkcjonalnych, specyfikacji systemu informacji przestrzennej, koncpcji organizacyjnej, sprzętowej, programowej i funkcjonalnej, analizy ogólnodostępnych i komercyjnych SIP oraz ich wdrażania i eksploatacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_09_U01 Potrafi przeanalizować postawione zadanie dotyczące informacji przestrzennej i dokonać syntezy odpowiedniego systemu. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej. |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania systemów informacji przestrzennej. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania ArcGIS oraz ogólnodostępnego oprogramowania GIS. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP. | |
5,0 | Student potrafi swobodnie posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP, wykonywać analizy danych i ich wizualizację. |
Literatura podstawowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
- Kubik T., GIS. Rozwiązania sieciowe., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Makowski A. (red.), Systemy informacji topograficznej kraju., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2005
Literatura dodatkowa
- Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Litwin I., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS., Helion, Katowice, 2005
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999