Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Sylabus przedmiotu Analiza i eksploracja danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i eksploracja danych przestrzennych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc podstawowych pojec geometrii analitycznej i algebry liniowej |
W-2 | Znajomosc podstawowych pojec statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojeciami dotyczacymi danych przestrzennych |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi algorytmami przetwarzania, analizy i ekspoloracji danych przestrzennych |
C-3 | Zapoznanie z pakietem R w czesci dotyczacej analizy danych przestrzennych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Operacje geometryczne na danych przestrzennych. Wyszukiwanie obiektów geometrycznych. | 3 |
T-L-2 | Wybrane algorytmy eksploracji danych. | 3 |
T-L-3 | Operacje matematyczne i statystyczne. | 2 |
T-L-4 | Operacje na obiektach kartograficznych. | 2 |
T-L-5 | Kriging. Tworzenie stref buforowych. Analiza sieciowa. Trasowanie sieci. Metody sztucznej inteligencji w analizie danych przestrzennych. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie analiz przestrzennych. Operacje na danych przestrzennych. Przetwarzanie wstępne: testowanie danych, eliminacja błędnych danych, transformacja współrzędnych. Przetwarzanie wstępne: łączenie danych, podział danych na warstwy tematyczne, łączenie danych z różnych warstw, generalizacja i agregowanie danych, klasyfikacja, filtracja. Operacje matematyczne i statystyczne: centroid, standardowa odległość, statystyka najbliższego sąsiedztwa, obliczanie odległości w przestrzeniach dwu- i trójwymiarowych, obliczanie pól powierzchni i objętości. | 3 |
T-W-2 | Analizy przestrzenne: wskazywanie, wyszukiwanie, pomiary wielkości geometrycznych, operacje na obiektach punktowych operacje na obiektach liniowych. Analizy przestrzenne: operacje na obiektach powierzchniowych, strefy buforowe, analizy sieciowe. Modelowanie zjawisk i procesów. | 3 |
T-W-3 | Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w analizie danych przestrzennych: systemy eksperckie, systemy rozmyte. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w analizie danych przestrzennych: sztuczne sieci neuronowe. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | przygotowanie do zajec | 30 |
A-L-3 | konczenia zadnia postawionych na zajeciach, tworzenie skryptw i opracowywanie sprawozdań | 45 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zajec | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-4 | Rozwiazywanie zadan domowych | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - prezentacja w postaci slajdów |
M-2 | Laboratorium: rozwiązywanie zadań przy komputerze oraz prac z bibliotekami analizy danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdań lub projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_08_W01 Student zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania geodanych. | AFDP_10-_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_08_U01 Student potrafi analizować dane przestrzenne, wykrywać związki i zależności pomiędzy danymi. | AFDP_10-_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_08_W01 Student zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania geodanych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedze z zakresu analizy i ekspolracji danych przestrzennych opanowa podstawowe pojecia umie, dobrac technik obliczeniowe w zaleznosci od problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_08_U01 Student potrafi analizować dane przestrzenne, wykrywać związki i zależności pomiędzy danymi. | 2,0 | |
3,0 | Student umie rozwiazywac podstawowe zadania eksploracji danych przestrzennych z wykorzystaniem publicznie dostepnych pakietow obliczeniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2006., 2006