Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych

Sylabus przedmiotu Fuzja danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil
Moduł
Przedmiot Fuzja danych przestrzennych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie studiów inżynierskich.
W-2Znajomość wielowymiarowej analizy statystycznej.
W-3Znajomość podstawowych pojęć analizy systemowej.
W-4Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk o Ziemi.
W-5Znajmość podstawowych metod i technik pozyskiwania geodanych.
W-6Znajmość podstawowej wiedzy z zakresu baz geodanych.
W-7Znajmość podstaw systemów informacji przestrzennej.
W-8Nabycie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych do fuzji danych przestrzennych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych.
C-3Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Transformacja danych do wspólnego formatu (układu współrzędnych, wymiaru itp.).3
T-L-2Fuzja danych tekstowych.3
T-L-3Fuzja danych obrazowych z nieobrazowymi.3
T-L-4Fuzja pomiarów z wielu sensorów jednorodnych.2
T-L-5Fuzja pomiarów z sensorów niejednorodnych.2
T-L-6Fuzja obrazów (map, zobrazowań radarowych, sonarowych oraz teledetekcyjnych).2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia fuzji danych i sensorów. Poziomy fuzji danych i sensorów. Obszary zastosowań fuzji danych i sensorów.3
T-W-2Sensory wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej.2
T-W-3Architektura fuzji sensorów.2
T-W-4Modele fuzji danych. Metody statystyczne fuzji danych. Metody heurystyczne fuzji danych. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w fuzji danych.3
T-W-5Fuzja danych przestrzennych w bazach zasobów geodezyjnych i kartograficznych.3
T-W-6Fuzja obrazów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta35
A-L-3Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta37
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Zaliczenie laboratoriów2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury28
A-W-5Przygotowanie do egzaminu10
A-W-6Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta35
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
M-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Laboratoria: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania, ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Laboratoria: sprawozdanie pisemne, uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_07_W01
Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
AFDP_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_07_U01
Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
AFDP_10-_U04C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_07_W01
Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_07_U01
Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall D.L., Llinas J. (ed.), Handbook of Multisensor Data Fusion., Artech House, Norwood, 2001
  2. Hall D.L., McMullen S.A.H., Mathematical Techniques in Multisensor Data Fusion, Artech House, Norwood, 2004
  3. Gelb A. (ed.), Applied Optimal Estimation, MIT Press, Cambridge, 1974
  4. Haykin S. (ed.), Kalman Filtering and Neural Networks, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
  5. Kraak M-J., Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  6. Mitchell H.B., Multi-Sensor Data Fusion. An Introduction, Springer, Berlin - Heidelberg, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bar-Shalom Y., Li X.R., Kirubarajan T., Estimation with Applications to Tracking and Navigation. Theory, Algorithms and Software., John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
  2. Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Katowice, 2005
  3. Ristic B., Arulampalam S., Gordon N., Beyond the Kalman Filter. Particle Filters for Tracking Applications, Artech House, Boston - London, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Transformacja danych do wspólnego formatu (układu współrzędnych, wymiaru itp.).3
T-L-2Fuzja danych tekstowych.3
T-L-3Fuzja danych obrazowych z nieobrazowymi.3
T-L-4Fuzja pomiarów z wielu sensorów jednorodnych.2
T-L-5Fuzja pomiarów z sensorów niejednorodnych.2
T-L-6Fuzja obrazów (map, zobrazowań radarowych, sonarowych oraz teledetekcyjnych).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia fuzji danych i sensorów. Poziomy fuzji danych i sensorów. Obszary zastosowań fuzji danych i sensorów.3
T-W-2Sensory wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej.2
T-W-3Architektura fuzji sensorów.2
T-W-4Modele fuzji danych. Metody statystyczne fuzji danych. Metody heurystyczne fuzji danych. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w fuzji danych.3
T-W-5Fuzja danych przestrzennych w bazach zasobów geodezyjnych i kartograficznych.3
T-W-6Fuzja obrazów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta35
A-L-3Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta37
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Zaliczenie laboratoriów2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury28
A-W-5Przygotowanie do egzaminu10
A-W-6Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta35
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_07_W01Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_W04Student zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania geodanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia fuzji danych i sensorów. Poziomy fuzji danych i sensorów. Obszary zastosowań fuzji danych i sensorów.
T-W-2Sensory wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej.
T-W-3Architektura fuzji sensorów.
T-W-4Modele fuzji danych. Metody statystyczne fuzji danych. Metody heurystyczne fuzji danych. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w fuzji danych.
T-W-5Fuzja danych przestrzennych w bazach zasobów geodezyjnych i kartograficznych.
T-W-6Fuzja obrazów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
M-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Laboratoria: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania, ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Laboratoria: sprawozdanie pisemne, uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_07_U01Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U04Student potrafi analizować dane przestrzenne, wykrywać związki i zależności pomiędzy danymi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych.
C-3Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych.
Treści programoweT-L-1Transformacja danych do wspólnego formatu (układu współrzędnych, wymiaru itp.).
T-L-2Fuzja danych tekstowych.
T-L-3Fuzja danych obrazowych z nieobrazowymi.
T-L-4Fuzja pomiarów z wielu sensorów jednorodnych.
T-L-5Fuzja pomiarów z sensorów niejednorodnych.
T-L-6Fuzja obrazów (map, zobrazowań radarowych, sonarowych oraz teledetekcyjnych).
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Laboratoria: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania, ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Laboratoria: sprawozdanie pisemne, uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0