Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Sylabus przedmiotu Fuzja danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fuzja danych przestrzennych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. |
W-2 | Znajomość wielowymiarowej analizy statystycznej. |
W-3 | Znajomość podstawowych pojęć analizy systemowej. |
W-4 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk o Ziemi. |
W-5 | Znajmość podstawowych metod i technik pozyskiwania geodanych. |
W-6 | Znajmość podstawowej wiedzy z zakresu baz geodanych. |
W-7 | Znajmość podstaw systemów informacji przestrzennej. |
W-8 | Nabycie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych do fuzji danych przestrzennych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych. |
C-2 | Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych. |
C-3 | Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Transformacja danych do wspólnego formatu (układu współrzędnych, wymiaru itp.). | 3 |
T-L-2 | Fuzja danych tekstowych. | 3 |
T-L-3 | Fuzja danych obrazowych z nieobrazowymi. | 3 |
T-L-4 | Fuzja pomiarów z wielu sensorów jednorodnych. | 2 |
T-L-5 | Fuzja pomiarów z sensorów niejednorodnych. | 2 |
T-L-6 | Fuzja obrazów (map, zobrazowań radarowych, sonarowych oraz teledetekcyjnych). | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia fuzji danych i sensorów. Poziomy fuzji danych i sensorów. Obszary zastosowań fuzji danych i sensorów. | 3 |
T-W-2 | Sensory wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej. | 2 |
T-W-3 | Architektura fuzji sensorów. | 2 |
T-W-4 | Modele fuzji danych. Metody statystyczne fuzji danych. Metody heurystyczne fuzji danych. Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w fuzji danych. | 3 |
T-W-5 | Fuzja danych przestrzennych w bazach zasobów geodezyjnych i kartograficznych. | 3 |
T-W-6 | Fuzja obrazów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta | 35 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta | 37 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratoriów | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 28 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-6 | Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta | 35 |
91 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Laboratoria: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania, ocena ciagła pracy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Laboratoria: sprawozdanie pisemne, uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_07_W01 Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | AFDP_10-_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_07_U01 Student potrafi dokonywać fuzji geodanych. | AFDP_10-_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_07_W01 Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_07_U01 Student potrafi dokonywać fuzji geodanych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall D.L., Llinas J. (ed.), Handbook of Multisensor Data Fusion., Artech House, Norwood, 2001
- Hall D.L., McMullen S.A.H., Mathematical Techniques in Multisensor Data Fusion, Artech House, Norwood, 2004
- Gelb A. (ed.), Applied Optimal Estimation, MIT Press, Cambridge, 1974
- Haykin S. (ed.), Kalman Filtering and Neural Networks, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
- Kraak M-J., Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Mitchell H.B., Multi-Sensor Data Fusion. An Introduction, Springer, Berlin - Heidelberg, 2007
Literatura dodatkowa
- Bar-Shalom Y., Li X.R., Kirubarajan T., Estimation with Applications to Tracking and Navigation. Theory, Algorithms and Software., John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
- Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Katowice, 2005
- Ristic B., Arulampalam S., Gordon N., Beyond the Kalman Filter. Particle Filters for Tracking Applications, Artech House, Boston - London, 2004