Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych

Sylabus przedmiotu Wizualizacja i symulacja trójwymiarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil
Moduł
Przedmiot Wizualizacja i symulacja trójwymiarowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość algebry liniowej oraz podstaw grafiki komputerowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami prezentacji danych przestrzennych animacji i symulacji
C-2Nabycie praktycznej umiejętności tworzenia wizualizacji i animacji danych przestrzennych przy zastosowaniu wybranego oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej. Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych.3
T-L-2Animacja procesów dynamicznych z wykorzystaniem modeli 3D.3
6
wykłady
T-W-1Grafika dwuwymiarowa. Grafika trójwymiarowa. Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.3
T-W-2Animacja trójwymiarowa procesów dynamicznych.3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do zajęć.14
A-L-3Opracowanie sprawozdania z laboratorium.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium - sprawozdanie z wykonanego projektu
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, ocena zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_06_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
AFDP_10-_W06C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_06_U01
Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
AFDP_10-_U01C-2T-L-1, T-L-2M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_06_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związene wizualizacją i animacją trójwymiarową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_06_U01
Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
2,0
3,0Student potrafi opracować proste wizualizacje trójwymiarowe z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leszek Litwin, Grzegorz Myrda, Systemy informacji geograficznej: zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2005
  2. Kraak, M.-J., Ormeling, F, Kartografia: wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Waeszawa, 1998
  3. Bielecka E, Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania, Wyd. PJWSTK, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej. Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych.3
T-L-2Animacja procesów dynamicznych z wykorzystaniem modeli 3D.3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Grafika dwuwymiarowa. Grafika trójwymiarowa. Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.3
T-W-2Animacja trójwymiarowa procesów dynamicznych.3
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do zajęć.14
A-L-3Opracowanie sprawozdania z laboratorium.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_06_W01Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_W06Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych, pisania sprawozdań naukowych oraz prezentacji wyników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami prezentacji danych przestrzennych animacji i symulacji
Treści programoweT-W-1Grafika dwuwymiarowa. Grafika trójwymiarowa. Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.
T-W-2Animacja trójwymiarowa procesów dynamicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związene wizualizacją i animacją trójwymiarową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_06_U01Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U01Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności tworzenia wizualizacji i animacji danych przestrzennych przy zastosowaniu wybranego oprogramowania.
Treści programoweT-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej. Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych.
T-L-2Animacja procesów dynamicznych z wykorzystaniem modeli 3D.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, ocena zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium - sprawozdanie z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować proste wizualizacje trójwymiarowe z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0