Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów informacji przestrzennej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 21 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie wyższych studiów technicznych, podstawowe pojęcia z zakresu geografii fizycznej oraz informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu infrastruktury przestrzennej i systemów geoinformacyjnych.
C-2Zapoznanie studentów z systemami informacji przestrzennej, odworowaniami kartograficznymi oraz analizami przestrzennymi.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS.3
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.3
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.3
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.3
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.2
T-W-2Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy.3
T-W-3Cechy informacji przestrzennych. Analizy przestrzenne GIS. Modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, warstwy, obiekty, atrybuty.2
T-W-4Metody pozyskiwania danych do budowy systemów GIS: bezpośrednie pomiary terenowe, GPS, fotogrametria i teledetekcja, pomiary hydrograficzne, wykorzystanie istniejących materiałów. Projektowanie systemów GIS. Zastosowania GIS.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium - praca własna studenta26
A-L-3Pisanie sprawozdań z laboratorium - praca własna studenta.30
A-L-4Konsultacje do laboratorium1
A-L-5Udział w zaliczeniu laboratoriów2
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta18
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta10
A-W-5Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta20
A-W-6Egzamin2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw pytań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_05_W01
Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
AFDP_10-_W01C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_05_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
AFDP_10-_U01C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1
AFDP_10-_05_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
AFDP_10-_U01C-3T-W-2M-1S-1
AFDP_10-_05_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
AFDP_10-_U01C-3T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1S-1
AFDP_10-_05_U04
Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
AFDP_10-_U01C-3T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AFDP_10-_05_K01
Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności
AFDP_10-_K01C-3T-L-1, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_05_W01
Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących systemów informacji przestrzennej, ich podstaw prawnych, układów odniesienia i współrzędnych, odwzorowań kartograficznych, podstawowych modeli geodanych, podstawowych metod pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, wybrane odwzorowania kartograficzne, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i modele geodanych oraz metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji oraz metody analizy geodanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_05_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
AFDP_10-_05_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
2,0Student nie potrafi dobrać struktury systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,0Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,5Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją oraz dokonać analizy funcjonalnej eksploatowanego systemu.
4,0Student potrafi usprawnić strukturę i funkcjonalność eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji.
5,0Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji oraz zreorganizować system eksploatowany pod kątem jego optymalizacji funkcjonalnej..
AFDP_10-_05_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
2,0Student nier potrafi analizować problemów z zakresu przetwarzania danych przestrzennych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
4,0Student potrafi sprawnie analizować zagadnienia z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej oraz identyfikować zadania z tego zakresu.
AFDP_10-_05_U04
Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
2,0Student nie potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,0Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,5Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne oraz poprawnie dobierać funkcje systemu.
4,0Student potrafi sprawnie wykonywać analizy przestrzenne geodanych.
4,5Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w co najmniej jednym środowisku programowym.
5,0Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w różnych środowiskach programowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AFDP_10-_05_K01
Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności
2,0
3,0Student wykazał się przestrzeganiem prawa dotyczącego infrastruktury przestrzennej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
  3. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kozak J., Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej - ćwiczenia, TEXT, Kraków, 1997
  2. Kwiecień J., Systemy Informacji Geograficznej. Podstawy., Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 2004
  3. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS.3
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.3
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.3
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.3
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.2
T-W-2Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy.3
T-W-3Cechy informacji przestrzennych. Analizy przestrzenne GIS. Modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, warstwy, obiekty, atrybuty.2
T-W-4Metody pozyskiwania danych do budowy systemów GIS: bezpośrednie pomiary terenowe, GPS, fotogrametria i teledetekcja, pomiary hydrograficzne, wykorzystanie istniejących materiałów. Projektowanie systemów GIS. Zastosowania GIS.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium - praca własna studenta26
A-L-3Pisanie sprawozdań z laboratorium - praca własna studenta.30
A-L-4Konsultacje do laboratorium1
A-L-5Udział w zaliczeniu laboratoriów2
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta18
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta10
A-W-5Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta20
A-W-6Egzamin2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_W01Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_W01Student zna klasyfikację nauk o Ziemi, ich potrzeby informacyjne oraz klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne SIP i infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji, metody analiz geodanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu infrastruktury przestrzennej i systemów geoinformacyjnych.
C-2Zapoznanie studentów z systemami informacji przestrzennej, odworowaniami kartograficznymi oraz analizami przestrzennymi.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS.
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-2Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy.
T-W-3Cechy informacji przestrzennych. Analizy przestrzenne GIS. Modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, warstwy, obiekty, atrybuty.
T-W-4Metody pozyskiwania danych do budowy systemów GIS: bezpośrednie pomiary terenowe, GPS, fotogrametria i teledetekcja, pomiary hydrograficzne, wykorzystanie istniejących materiałów. Projektowanie systemów GIS. Zastosowania GIS.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw pytań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących systemów informacji przestrzennej, ich podstaw prawnych, układów odniesienia i współrzędnych, odwzorowań kartograficznych, podstawowych modeli geodanych, podstawowych metod pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, wybrane odwzorowania kartograficzne, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i modele geodanych oraz metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji oraz metody analizy geodanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_U01Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U01Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS.
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_U02Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U01Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-2Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać struktury systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,0Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,5Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją oraz dokonać analizy funcjonalnej eksploatowanego systemu.
4,0Student potrafi usprawnić strukturę i funkcjonalność eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji.
5,0Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji oraz zreorganizować system eksploatowany pod kątem jego optymalizacji funkcjonalnej..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_U03Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U01Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-2Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nier potrafi analizować problemów z zakresu przetwarzania danych przestrzennych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
4,0Student potrafi sprawnie analizować zagadnienia z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej oraz identyfikować zadania z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_U04Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_U01Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,0Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,5Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne oraz poprawnie dobierać funkcje systemu.
4,0Student potrafi sprawnie wykonywać analizy przestrzenne geodanych.
4,5Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w co najmniej jednym środowisku programowym.
5,0Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w różnych środowiskach programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAFDP_10-_05_K01Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAFDP_10-_K01Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS.
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-4Metody pozyskiwania danych do budowy systemów GIS: bezpośrednie pomiary terenowe, GPS, fotogrametria i teledetekcja, pomiary hydrograficzne, wykorzystanie istniejących materiałów. Projektowanie systemów GIS. Zastosowania GIS.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał się przestrzeganiem prawa dotyczącego infrastruktury przestrzennej.
3,5
4,0
4,5
5,0