Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Sylabus przedmiotu Podstawy systemów informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy systemów informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie wyższych studiów technicznych, podstawowe pojęcia z zakresu geografii fizycznej oraz informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu infrastruktury przestrzennej i systemów geoinformacyjnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z systemami informacji przestrzennej, odworowaniami kartograficznymi oraz analizami przestrzennymi. |
C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS. | 3 |
T-L-2 | Tworzenie map. Modele i konwersja danych. | 3 |
T-L-3 | Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką. | 3 |
T-L-4 | Kompozycja i drukowanie mapy. | 3 |
T-L-5 | Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie raportów. Zapytania do mapy. | 2 |
T-L-7 | Praca z rastrami. Analizy danych. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej. | 2 |
T-W-2 | Układy odniesienia, odwzorowania kartograficzne, układy współrzędnych, transformacje pomiędzy układami stosowanymi w Polsce, geokodowanie, skala mapy. | 3 |
T-W-3 | Cechy informacji przestrzennych. Analizy przestrzenne GIS. Modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, warstwy, obiekty, atrybuty. | 2 |
T-W-4 | Metody pozyskiwania danych do budowy systemów GIS: bezpośrednie pomiary terenowe, GPS, fotogrametria i teledetekcja, pomiary hydrograficzne, wykorzystanie istniejących materiałów. Projektowanie systemów GIS. Zastosowania GIS. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium - praca własna studenta | 26 |
A-L-3 | Pisanie sprawozdań z laboratorium - praca własna studenta. | 30 |
A-L-4 | Konsultacje do laboratorium | 1 |
A-L-5 | Udział w zaliczeniu laboratoriów | 2 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta | 18 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta | 10 |
A-W-5 | Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta | 20 |
A-W-6 | Egzamin | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw pytań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_05_W01 Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych. | AFDP_10-_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_05_U01 Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej. | AFDP_10-_U01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
AFDP_10-_05_U02 Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej. | AFDP_10-_U01 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
AFDP_10-_05_U03 Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej. | AFDP_10-_U01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
AFDP_10-_05_U04 Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. | AFDP_10-_U01 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_05_K01 Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności | AFDP_10-_K01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_05_W01 Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących systemów informacji przestrzennej, ich podstaw prawnych, układów odniesienia i współrzędnych, odwzorowań kartograficznych, podstawowych modeli geodanych, podstawowych metod pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, wybrane odwzorowania kartograficzne, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
4,0 | Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
4,5 | Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i modele geodanych oraz metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji. | |
5,0 | Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji oraz metody analizy geodanych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_05_U01 Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej. | 2,0 | Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych przydzielonych przez kierownika zespołu. |
3,0 | Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem. | |
AFDP_10-_05_U02 Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać struktury systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją. |
3,0 | Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją. | |
3,5 | Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją oraz dokonać analizy funcjonalnej eksploatowanego systemu. | |
4,0 | Student potrafi usprawnić strukturę i funkcjonalność eksploatowanego systemu informacji przestrzennej. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji oraz zreorganizować system eksploatowany pod kątem jego optymalizacji funkcjonalnej.. | |
AFDP_10-_05_U03 Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej. | 2,0 | Student nier potrafi analizować problemów z zakresu przetwarzania danych przestrzennych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej. | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej. | |
4,0 | Student potrafi sprawnie analizować zagadnienia z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej oraz identyfikować zadania z tego zakresu. | |
AFDP_10-_05_U04 Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne. |
3,0 | Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne. | |
3,5 | Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne oraz poprawnie dobierać funkcje systemu. | |
4,0 | Student potrafi sprawnie wykonywać analizy przestrzenne geodanych. | |
4,5 | Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w co najmniej jednym środowisku programowym. | |
5,0 | Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w różnych środowiskach programowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_05_K01 Student świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące praw autorskich geodanych oraz ich poufności | 2,0 | |
3,0 | Student wykazał się przestrzeganiem prawa dotyczącego infrastruktury przestrzennej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
- Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
- Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kozak J., Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej - ćwiczenia, TEXT, Kraków, 1997
- Kwiecień J., Systemy Informacji Geograficznej. Podstawy., Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 2004
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999