Wydział Informatyki - Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych
Sylabus przedmiotu Baza danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Analiza i Fuzja Danych Przestrzennych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Baza danych przestrzennych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. Podstawowa wiedza informatyczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu baz geodanych, ich projektowania i eksploatacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania, wykorzystania i eksploatacji baz geodanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Typy i struktury baz geodanych. Zarządzanie danymi rastrowymi. | 3 |
T-L-2 | Odniesienia przestrzenne geodanych. Tworzenie klas i warstw obiektów. Wprowadzanie, modyfikacja i wyprowadzanie danych. Walidacja i poufność geodanych. | 2 |
T-L-3 | Budowa bazy geodanych. Testowanie i weryfikacja bazy geodanych. | 2 |
T-L-4 | Tematyczne bazy geodanych. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oficjalne bazy informacji przestrzennej. Materiały kartograficzne. Dane tekstowe. | 3 |
T-W-2 | Materiały fotogrametryczne i teledetekcyjne. Pomiary terenowe. | 3 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów - praca własna studenta | 25 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta | 28 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury - praca własna słuchacza | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie sprawozdania - praca własna słuchacza | 14 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: informacyjny, problemowy, metoda problemowa. Laboratoria: Indywidualne i zespołowe projektowanie i wykonanie bazy geodanych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji i rozwiązywanych problemów. Laboratoria: ocena ciagła pracy studenta z uwzględnieniem poziomu rozwiązywanych problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_04_W01 Zna zasady projektowania i eksploatacji baz geodanych. | AFDP_10-_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AFDP_10-_04_U01 Student potrafi zaprojektować i eksploatować bazę geodanych. | AFDP_10-_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_04_W01 Zna zasady projektowania i eksploatacji baz geodanych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budowy, zasad funkcjonowania, projektowania i eksploatowania baz danych systemów informacji przestrzennej |
3,0 | Student zna podstawowe zasady i metody projektowania, budowy i eksploatowania baz danych systemów informacji przestrzennej | |
3,5 | Student zna podstawowe zasady i metody projektowania, budowy i eksploatowania baz danych systemów informacji przestrzennej, zna krajowe formaty wymiany danych geoprzestrzennych | |
4,0 | Student zna zasady i metody projektowania, budowy i eksploatowania relacyjnych i obiektowych baz danych systemów informacji przestrzennej, zna krajowe formaty wymiany danych geoprzestrzennych | |
4,5 | Student zna zasady i metody projektowania, budowy i eksploatowania relacyjnych, obiektowych i rozproszonych baz danych systemów informacji przestrzennej, zna krajowe formaty wymiany danych geoprzestrzennych | |
5,0 | Student zna zasady i metody projektowania, budowy i eksploatowania relacyjnych, obiektowych, rozproszonych i multimedialnych baz danych systemów informacji przestrzennej, zna krajowe formaty wymiany danych geoprzestrzennych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AFDP_10-_04_U01 Student potrafi zaprojektować i eksploatować bazę geodanych. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować prostej bazy danych systemu informacji przestrzennej |
3,0 | Student potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować prostą bazę danych systemu informacji przestrzennej | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować prostą bazę danych systemu informacji przestrzennej dla danych rastrowych | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować bazę danych dla danych rastrowych i wektorowych | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować bazę danych prostego, tematycznego systemu informacji przestrzennej dla różnych typów danych | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować, opracować i eksploatować bazę danych złożonego, tematycznego systemu informacji przestrzennej dla różnych typów danych |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davis P., Systemy baz danych., WN-T, Warszawa, 2003
- Falcenloben E., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
- Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL., Helion, Katowice, 2011
Literatura dodatkowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
- Makowski A. (red.), System informacji topograficznej kraju., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005