Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Interfejsy użytkownika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interfejsy użytkownika
Specjalność Sieci teleinformatyczne i systemy mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki, programowania układów automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami i możliowściami tworzenia interfejsów użytkownika z użyciem wybranych środowisk programistycznych i programów wspomagających.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI.
C-3Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru procesu przemysłowego.
C-4Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oraz implementacja aplikacji z interfejsem użytkownika w wybranym środowisku programistycznym.15
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.3
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.2
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.2
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.3
T-W-5Interakcja człowiek - komputer. Zasady projektowania interfejsów użytkownika.4
T-W-6Interfejsy aplikacji w Windows Phone. Technologia Silverlight -specyfika aplikacji biznesowych.4
T-W-7Technologia XNA - graficzne mechanizmy 2D i 3D oraz zarządzanie komponentami gier.4
T-W-8Programy wspomagające: Expression blend. Interfejs Metro i jego fundamentalne zasady.4
T-W-9Tworzenie aplikacji wykonywalnych z graficznym interfejsem użytkownika i wizualizacją danych z użyciem MATLAB.2
T-W-10Kinect dla Windows - podstawy tworzenia oprogramowania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego6
A-P-3Przygotowanie raportu z realizacji zadania projektowego3
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-6Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D02-STiSM_W01
Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem.
TI_2A_W04, TI_2A_W07T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D02-STiSM_U01
Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne.
TI_2A_U09T2A_U13, T2A_U17, T2A_U18C-3, C-4T-P-1M-4, M-5, M-6S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D02-STiSM_W01
Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem.
2,0
3,0Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D02-STiSM_U01
Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne.
2,0
3,0Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007
  2. Marcin Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011
  2. Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oraz implementacja aplikacji z interfejsem użytkownika w wybranym środowisku programistycznym.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.3
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.2
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.2
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.3
T-W-5Interakcja człowiek - komputer. Zasady projektowania interfejsów użytkownika.4
T-W-6Interfejsy aplikacji w Windows Phone. Technologia Silverlight -specyfika aplikacji biznesowych.4
T-W-7Technologia XNA - graficzne mechanizmy 2D i 3D oraz zarządzanie komponentami gier.4
T-W-8Programy wspomagające: Expression blend. Interfejs Metro i jego fundamentalne zasady.4
T-W-9Tworzenie aplikacji wykonywalnych z graficznym interfejsem użytkownika i wizualizacją danych z użyciem MATLAB.2
T-W-10Kinect dla Windows - podstawy tworzenia oprogramowania2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego6
A-P-3Przygotowanie raportu z realizacji zadania projektowego3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D02-STiSM_W01Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_W04Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu wybranych języków programowania, w tym języków wizualnych i skryptowych oraz ich zastosowań.
TI_2A_W07Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań usług teleinformatycznych w wybranych dziedzinach techniki, w szczególności w automatyce, robotyce i elektrotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI.
C-1Zapoznanie studenta z zasadami i możliowściami tworzenia interfejsów użytkownika z użyciem wybranych środowisk programistycznych i programów wspomagających.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.
T-W-5Interakcja człowiek - komputer. Zasady projektowania interfejsów użytkownika.
T-W-6Interfejsy aplikacji w Windows Phone. Technologia Silverlight -specyfika aplikacji biznesowych.
T-W-7Technologia XNA - graficzne mechanizmy 2D i 3D oraz zarządzanie komponentami gier.
T-W-8Programy wspomagające: Expression blend. Interfejs Metro i jego fundamentalne zasady.
T-W-9Tworzenie aplikacji wykonywalnych z graficznym interfejsem użytkownika i wizualizacją danych z użyciem MATLAB.
T-W-10Kinect dla Windows - podstawy tworzenia oprogramowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D02-STiSM_U01Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_U09Potrafi wykorzystać wybrane języki programowania, w tym skryptowe oraz wizualne, oraz dobrać odpowiedni język programowania w zależności od specyfiki postawionego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru procesu przemysłowego.
C-4Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika.
Treści programoweT-P-1Projekt oraz implementacja aplikacji z interfejsem użytkownika w wybranym środowisku programistycznym.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-6Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0