Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Układy mikroelektroniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy mikroelektroniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Znajomość elementów elektronicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie stanu nauki i techniki w zakresie układów mikroelektronicznych.
C-2Uzyskanie praktycznej umiejętności posługiwania się programowalnymi analogowymi układami mikroelektronicznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium i zapoznanie się ze stanowiskami pracy.2
T-L-2Kurs projektowania i programowania układów analogowych w oparciu o układy FPAA.8
T-L-3Projektowanie układów ASIC4
T-L-4Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Technologia produkcji układów VLSI.2
T-W-2Poszczególne etapy produkcji układów mikroelektronicznych.2
T-W-3Właściwości i ograniczenia procesów technologicznych. Trendy rozwojowe.2
T-W-4Alternatywne technologie mikroelektroniczne.2
T-W-5Układy scalone typu ASIC2
T-W-6Reprogramowalne układy analogowe typy FPAA. Układy transliniowe.2
T-W-7Nanoelektronika i spin elektronika - dalsze perspektywy miniaturyzacji2
T-W-8Reprogramowalne układy cyfrowe - wprowadzenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań do poszczeglnych ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Wejściówki do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wejściówek i sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C33_W01
Zna i rozumie standardowe mikroelektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach elektronicznych. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
ET_1A_W17, ET_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C33_U01
Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne, które mogą być zrealizowane w scalonym układzie mikroelektronicznym.
ET_1A_U18T1A_U13, T1A_U16C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C33_W01
Zna i rozumie standardowe mikroelektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach elektronicznych. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
2,0
3,0Potrafi przedstawić standardowe mikroelektroniczne rozwiązania układowe stosowane w wybranych urządzeniach elektronicznych. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C33_U01
Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne, które mogą być zrealizowane w scalonym układzie mikroelektronicznym.
2,0
3,0Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne, które potrafi zrealizować w scalonym układzie mikroelektronicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gotra Z.R., Elektroniczne układy mikroelektroniczne do zastosowań w urządzeniach pomiarowych i czujnikach, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2000
  2. Mulawka J., Układy mikroelektroniczne z przełączanymi pojemnościami, WKiŁ, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium i zapoznanie się ze stanowiskami pracy.2
T-L-2Kurs projektowania i programowania układów analogowych w oparciu o układy FPAA.8
T-L-3Projektowanie układów ASIC4
T-L-4Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia produkcji układów VLSI.2
T-W-2Poszczególne etapy produkcji układów mikroelektronicznych.2
T-W-3Właściwości i ograniczenia procesów technologicznych. Trendy rozwojowe.2
T-W-4Alternatywne technologie mikroelektroniczne.2
T-W-5Układy scalone typu ASIC2
T-W-6Reprogramowalne układy analogowe typy FPAA. Układy transliniowe.2
T-W-7Nanoelektronika i spin elektronika - dalsze perspektywy miniaturyzacji2
T-W-8Reprogramowalne układy cyfrowe - wprowadzenie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań do poszczeglnych ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C33_W01Zna i rozumie standardowe mikroelektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach elektronicznych. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
ET_1A_W19Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu nauki i techniki w zakresie układów mikroelektronicznych.
Treści programoweT-W-1Technologia produkcji układów VLSI.
T-W-2Poszczególne etapy produkcji układów mikroelektronicznych.
T-W-3Właściwości i ograniczenia procesów technologicznych. Trendy rozwojowe.
T-W-4Alternatywne technologie mikroelektroniczne.
T-W-5Układy scalone typu ASIC
T-W-6Reprogramowalne układy analogowe typy FPAA. Układy transliniowe.
T-W-8Reprogramowalne układy cyfrowe - wprowadzenie.
T-W-7Nanoelektronika i spin elektronika - dalsze perspektywy miniaturyzacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Wejściówki do ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić standardowe mikroelektroniczne rozwiązania układowe stosowane w wybranych urządzeniach elektronicznych. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C33_U01Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne, które mogą być zrealizowane w scalonym układzie mikroelektronicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U18Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych oraz projekty systemów telekomunikacyjnych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne i przypisywać elementom spełniane funkcje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie praktycznej umiejętności posługiwania się programowalnymi analogowymi układami mikroelektronicznymi.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium i zapoznanie się ze stanowiskami pracy.
T-L-4Zaliczenie zajęć.
T-L-2Kurs projektowania i programowania układów analogowych w oparciu o układy FPAA.
T-L-3Projektowanie układów ASIC
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wejściówki do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wejściówek i sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować schematy blokowe i ideowe urządzeń elektronicznych, śledzić drogi przepływu sygnału, wyodrębniać bloki funkcjonalne, które potrafi zrealizować w scalonym układzie mikroelektronicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0