Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy automatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl>, Adam Żuchowski <Adam.Zuchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, przekształcenie Laplace'a, przekształcenie Fouriera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów i układów dynamicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania przekształcenia Laplace'a i przekształcenia Fouriera do opisu układów sterowania |
C-3 | Umiejętność tworzenia charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych |
C-4 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami układów sterowania |
C-5 | Procesy stochastyczne i podstawy ich analizy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyki czasowe układów dynamicznych, stany nieustalone. | 2 |
T-L-2 | Przekształcenia Laplace'a i Fouriera w analizie układów dynamicznych. | 2 |
T-L-3 | Charakterystyki częstotliwościowe układów dynamicznych. | 2 |
T-L-4 | Podstawowe elementy automatyki - analiza w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 4 |
T-L-5 | Regulatory. | 2 |
T-L-6 | Modelowanie układów sterowania. | 2 |
T-L-7 | Stabilność układów sterowania. | 2 |
T-L-8 | Rozbudowane układy sterowania. | 2 |
T-L-9 | Analiza jakości i optymalizacja układów sterowania. | 2 |
T-L-10 | Momenty procesów losowych - procesy stacjonarne i ergodyczne. | 4 |
T-L-11 | Zakłócenia losowe w układach sterowania. | 2 |
T-L-12 | Analiza widmowa sygnałów. | 2 |
T-L-13 | Kolokwium zaliczające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Matematyczny opis dynamiki układów. | 2 |
T-W-2 | Zastosowanie przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizy układów dynamicznych. | 2 |
T-W-3 | Porównawcza analiza układów mechanicznych, hydraulicznych i obwodów elektrycznych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki częstotliwościowe układów dynamicznych. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe elementy automatyki. | 2 |
T-W-6 | Regulatory i układy sterowania. | 2 |
T-W-7 | Stabilność układów sterowania. | 2 |
T-W-8 | Modelowanie układów sterowania. | 2 |
T-W-9 | Rozbudowane układy sterowania. | 2 |
T-W-10 | Jakość i optymalizacja układów sterowania. | 2 |
T-W-11 | Analiza widmowa sygnałów. | 2 |
T-W-12 | Procesy stochastyczne i analiza sygnałów losowych. | 4 |
T-W-13 | Zakłócenia losowe w układach sterowania | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych i kolokwium zaliczającego |
S-2 | Ocena formująca: na podstawie zaliczenia pisemnego wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O01.2_W01 Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | ET_1A_W12, ET_1A_W14, ET_1A_W25 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-11, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-12 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O01.2_U01 Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | ET_1A_U25, ET_1A_U07 | T1A_U08, T1A_U09 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-11, T-L-10, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-12 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O01.2_W01 Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O01.2_U01 Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, 1
- Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, 1
- Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, 1
- Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, 1, zęść 1. Układy liniowe z czasem ciągłym
Literatura dodatkowa
- Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982