Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Elektroniczne przetworniki pomiarowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektroniczne przetworniki pomiarowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw teorii obwodów, podstaw metrologii oraz analogowych układów elektronicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w elektronicznych układach pomiarowych. |
C-3 | Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach pomiarowych. |
C-4 | Umiejętność przeprowadzania badań i wykonania pomiarów różnych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z używaną w laboratorium aparaturą. | 2 |
T-L-2 | Pomiarowe przetworniki analogowo-cyfrowe. | 2 |
T-L-3 | Czujniki i przetworniki temperatury. | 2 |
T-L-4 | Czujniki i przetworniki przemieszczenia. | 2 |
T-L-5 | Czujniki i przetworniki ciśnienia. | 2 |
T-L-6 | Akcelerometry i żyroskopy. | 2 |
T-L-7 | Szumy i zakłócenia w torach pomiarowych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych. | 1 |
T-W-2 | Kondycjonowanie sygnałów i standardy transmisji sygnałów mierzonych. | 1 |
T-W-3 | Tory pomiarowe i wzmacniacze różnicowe, wzmacniacze pomiarowe oraz wzmacniacze izolujące. | 2 |
T-W-4 | Analogowe układy obróbki sygnałów, korektory własności dynamicznych. | 2 |
T-W-5 | Przetworniki analogowo-cyfrowe. | 2 |
T-W-6 | Czujniki rezystancyjne, impedancyjne, elektromagnetyczne, generacyjne, złączowe i światłowodowe oraz wybrane zastosowania. | 4 |
T-W-7 | Zintegrowane przetworniki pomiarowe - konstrukcje, właściwości i zastosowanie. | 1 |
T-W-8 | Przetworniki pomiarowe typu MEMS. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Poszerzanie wiedzy wskazanej na wykładzie poprzez pracę z podręcznikami akademickim. | 5 |
A-W-3 | Poszerzanie wiedzy o czujnikach i przetwornikach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych poprzez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą. | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładu. | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych. | ET_1A_W15 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ET_1A_C15_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych. | ET_1A_W13 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ET_1A_C15_W03 Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych. | ET_1A_W17 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C15_U02 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania czujników i przetworników pomiarowych. | ET_1A_U06 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | — |
ET_1A_C15_U03 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystk czujnikow i przetworników pomiarowych. | ET_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | — | C-4 | T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C15_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C15_W03 Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznych urządzeniach pomiarowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C15_U02 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania czujników i przetworników pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać poznane rodzaje czujników i przetworników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C15_U03 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystk czujnikow i przetworników pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Sidor, Elektroniczne przetworniki pomiarowe, Wydawnictwo uczelniane AGH, Kraków, 2006
- J. Zakrzewski, Czujniki i przetworniki pomiarowe. Podręcznik problemowy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2004
- Rudy van de Plassche, Scalone przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKiŁ, Warszawa, 2001
- Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
- Karty katalogowe i noty aplikacyjne, Przetworniki pomiarowe, Wydawnictwa firmowe, Internet