Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Papliński <Janusz.Paplinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośż podstawowych zagadnień sterowania procesami dyskretnymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metodyk zarządzania projektami.
C-2Poznanie wybranych aspektów pozatechnicznych zarządzania projektami.
C-3Poznanie wybranych technik zarządzania projektami.
C-4Poznanie wybranych aspektów zarządzania ryzykiem i jakością w projekcie.
C-5Zdobycie umiejętności stosowania wybranych technik zarządzania projektami.
C-6Nabycie świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, oraz przekazywania innym wiedzy technicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie projektu, przykłady projektów.1
T-W-2Metodyki zarządzania projektami.2
T-W-3Aspekty społeczne zarządzania projektami.2
T-W-4Wykresy Ganta, technika CPM, PERT.2
T-W-5Technika CPM-Cost, CPM-rozdział zasobów.2
T-W-6Technika GERT.2
T-W-7Zarządzanie jakością.2
T-W-8Zarządzanie ryzykiem.1
T-W-9Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Ugruntowanie wiedzy z zarządzania projektami.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności analizy wybranych problemów technicznych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej, wykonanej pracy domowej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C09_W01
Student zna metodyki oraz podstawowe techniki zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie.
AR_2A_W13T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C09_U01
Student potrafi zastosować technikę zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie. Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać narzędzie MS Project.
AR_2A_U07, AR_2A_U08T2A_U10, T2A_U14, T2A_U19C-5T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C09_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji, oraz ważność przekazywania innym wiedzy technicznej.
AR_2A_K01T2A_K01, T2A_K07C-6T-W-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C09_W01
Student zna metodyki oraz podstawowe techniki zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie.
2,0
3,0Student zna metodyki oraz podstawowe techniki zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C09_U01
Student potrafi zastosować technikę zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie. Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać narzędzie MS Project.
2,0
3,0Student potrafi zastosować technikę zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie. Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać narzędzie MS Project.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C09_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji, oraz ważność przekazywania innym wiedzy technicznej.
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji, oraz ważność przekazywania innym wiedzy technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawlak M., Zarządzanie projektami., PWN, Warszawa, 2007
  2. Szyjewski Z., Metodyki zarządzania projektami informatycznymi., Wyd. PLACET, Warszawa, 2004
  3. Jędrzejczak Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie projektu, przykłady projektów.1
T-W-2Metodyki zarządzania projektami.2
T-W-3Aspekty społeczne zarządzania projektami.2
T-W-4Wykresy Ganta, technika CPM, PERT.2
T-W-5Technika CPM-Cost, CPM-rozdział zasobów.2
T-W-6Technika GERT.2
T-W-7Zarządzanie jakością.2
T-W-8Zarządzanie ryzykiem.1
T-W-9Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Ugruntowanie wiedzy z zarządzania projektami.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C09_W01Student zna metodyki oraz podstawowe techniki zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W13Ma wiedzę z zakresu zarządzania projektami oraz form indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie wybranych aspektów pozatechnicznych zarządzania projektami.
C-3Poznanie wybranych technik zarządzania projektami.
C-1Poznanie metodyk zarządzania projektami.
C-4Poznanie wybranych aspektów zarządzania ryzykiem i jakością w projekcie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie projektu, przykłady projektów.
T-W-2Metodyki zarządzania projektami.
T-W-3Aspekty społeczne zarządzania projektami.
T-W-4Wykresy Ganta, technika CPM, PERT.
T-W-5Technika CPM-Cost, CPM-rozdział zasobów.
T-W-6Technika GERT.
T-W-7Zarządzanie jakością.
T-W-8Zarządzanie ryzykiem.
T-W-9Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej, wykonanej pracy domowej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metodyki oraz podstawowe techniki zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C09_U01Student potrafi zastosować technikę zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie. Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać narzędzie MS Project.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U07Potrafi dokonać rozdziału zadań i zasobów pomiędzy urządzenia linii technologicznej oraz umie zaprojektować harmonogram działań prowadzący do optymalnej realizacji postawionego zadania technologicznego.
AR_2A_U08Potrafi zaplanować i zrealizować projekt zgodnie z wybraną metodologią zarządzania projektami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności stosowania wybranych technik zarządzania projektami.
Treści programoweT-W-4Wykresy Ganta, technika CPM, PERT.
T-W-5Technika CPM-Cost, CPM-rozdział zasobów.
T-W-7Zarządzanie jakością.
T-W-8Zarządzanie ryzykiem.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności analizy wybranych problemów technicznych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować technikę zarządzania czasem, kosztami oraz rozdziału zasobów w projekcie. Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać narzędzie MS Project.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C09_K01Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji, oraz ważność przekazywania innym wiedzy technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera – automatyka i robotyka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-6Nabycie świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, oraz przekazywania innym wiedzy technicznej.
Treści programoweT-W-3Aspekty społeczne zarządzania projektami.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji, oraz ważność przekazywania innym wiedzy technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0