Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania matematycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania matematycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki
W-2Znajomość podstaw matematyki
W-3Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich
W-4Podstawy automatyki i robotyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z klasycznymi metodami i rezultatami z zakresu teorii i praktyki optymalizacji.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystywania wbudowanych procedur standardowych do rozwiązywania praktycznych zagadnień identyfikacji i optymalizacji układów sterowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń1
T-L-2Sformułowanie praktycznego zadania programowania matematycznego2
T-L-3Analiza działania wybranych algorytmów programowania matematycznego2
T-L-4Metody gradientowe2
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania matematycznego z ograniczeniami2
T-L-6Zastosowanie niedeterministycznych metod programowania matematycznego2
T-L-7Programowanie matematyczne w układach sterowania2
T-L-8Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w prostym układzie sterowania3
T-L-9Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla optymalnego układu sterowania4
T-L-10Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla układu sterowania z dwoma regulatorami4
T-L-11Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w zagadnieniach identyfikacji parametrów modelu4
T-L-12Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1Wiadomości podstawowe, sformułowanie zagadnienia programowania matematycznego, zmienne projektowe, funkcja celu, podstawowe własności2
T-W-2Metody poszukiwań prostych dla zagadnień jedno i wielowymiarowych2
T-W-3Zastosowanie metod gradientowych w zadaniach programowania matematycznego2
T-W-4Techniki rozwiązywania zadań programowania matematycznego z ograniczeniami3
T-W-5Zastosowanie metod niedeterministycznych w rozwiązywaniu wielomodalnych zagadnień programowania matematycznego4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3przygotowanie się do kolokwium20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uzupełnianie wiedzy z literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań i projektów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych i projektów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O06-2_W01
Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego.
AR_1A_W06T1A_W03, T1A_W04C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-12, T-L-1, T-L-5, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O06-2_U19
Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
AR_1A_U19T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-12, T-L-1, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O06-2_W01
Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O06-2_U19
Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
2,0
3,0Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Stachurski, A. P. Wierzbicki, Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2001
  2. J. Seidler, A. Badach, W. Molisz, Metody rozwiązywania zadań optymalizacji, WNT, Warszawa, 1980
  3. W. Findeisen, J. Szymanowski, A. Wierzbicki, Teoria i metody obliczeniowe optymalizacji, PWN, 1980
  4. Kalinowski K., Metody optymalizacji, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2000
  5. Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja. Wybrane metody z przykładami zastosowan, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń1
T-L-2Sformułowanie praktycznego zadania programowania matematycznego2
T-L-3Analiza działania wybranych algorytmów programowania matematycznego2
T-L-4Metody gradientowe2
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania matematycznego z ograniczeniami2
T-L-6Zastosowanie niedeterministycznych metod programowania matematycznego2
T-L-7Programowanie matematyczne w układach sterowania2
T-L-8Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w prostym układzie sterowania3
T-L-9Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla optymalnego układu sterowania4
T-L-10Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla układu sterowania z dwoma regulatorami4
T-L-11Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w zagadnieniach identyfikacji parametrów modelu4
T-L-12Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości podstawowe, sformułowanie zagadnienia programowania matematycznego, zmienne projektowe, funkcja celu, podstawowe własności2
T-W-2Metody poszukiwań prostych dla zagadnień jedno i wielowymiarowych2
T-W-3Zastosowanie metod gradientowych w zadaniach programowania matematycznego2
T-W-4Techniki rozwiązywania zadań programowania matematycznego z ograniczeniami3
T-W-5Zastosowanie metod niedeterministycznych w rozwiązywaniu wielomodalnych zagadnień programowania matematycznego4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3przygotowanie się do kolokwium20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uzupełnianie wiedzy z literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O06-2_W01Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sterowania i systemów w zakresie opisu, analizy i syntezy układów sterowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystywania wbudowanych procedur standardowych do rozwiązywania praktycznych zagadnień identyfikacji i optymalizacji układów sterowania.
C-1Zaznajomienie studentów z klasycznymi metodami i rezultatami z zakresu teorii i praktyki optymalizacji.
Treści programoweT-L-7Programowanie matematyczne w układach sterowania
T-L-2Sformułowanie praktycznego zadania programowania matematycznego
T-L-3Analiza działania wybranych algorytmów programowania matematycznego
T-L-6Zastosowanie niedeterministycznych metod programowania matematycznego
T-L-4Metody gradientowe
T-L-12Zaliczenie formy zajęć
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania matematycznego z ograniczeniami
T-W-4Techniki rozwiązywania zadań programowania matematycznego z ograniczeniami
T-W-3Zastosowanie metod gradientowych w zadaniach programowania matematycznego
T-W-5Zastosowanie metod niedeterministycznych w rozwiązywaniu wielomodalnych zagadnień programowania matematycznego
T-W-1Wiadomości podstawowe, sformułowanie zagadnienia programowania matematycznego, zmienne projektowe, funkcja celu, podstawowe własności
T-W-2Metody poszukiwań prostych dla zagadnień jedno i wielowymiarowych
T-W-6Zaliczenie formy zajęć
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych i projektów
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań i projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O06-2_U19Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U19Umie sformułować zadanie sterowania, zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować jego działanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystywania wbudowanych procedur standardowych do rozwiązywania praktycznych zagadnień identyfikacji i optymalizacji układów sterowania.
C-1Zaznajomienie studentów z klasycznymi metodami i rezultatami z zakresu teorii i praktyki optymalizacji.
Treści programoweT-L-7Programowanie matematyczne w układach sterowania
T-L-2Sformułowanie praktycznego zadania programowania matematycznego
T-L-3Analiza działania wybranych algorytmów programowania matematycznego
T-L-6Zastosowanie niedeterministycznych metod programowania matematycznego
T-L-4Metody gradientowe
T-L-12Zaliczenie formy zajęć
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania matematycznego z ograniczeniami
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych i projektów
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań i projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0