Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych pomiarowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych pomiarowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej.
W-2Podstawy z teorii prawdopodobieństwa i zmiennych losowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania eksperymentu oraz opracowywania wyników pomiaru.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Korelacja i zależność - współczynnik korelacji Pearsona.3
T-L-2Histogramy i szeregi rozdzielcze.2
T-L-3Analiza danych pomiarowych z wykorzystaniem technik estymacji średniokwadratowej.5
T-L-4Analiza danych pomiarowych w oparciu o częstotliwościowe metody identyfikacji.5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do wykładów.1
T-W-2Ogólne zasady projektowania eksperymentu.4
T-W-3Analiza danych pomiarowych - podejście statystyczne.5
T-W-4Analiza danych pomiarowych - podejście częstotliwościowe.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
45
wykłady
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno - problemowy.
M-2Zajęcia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego oraz ocena wyników ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie sprawozdań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C22.2_W01
Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
AR_1A_W04T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C22.2_U01
Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki.
AR_1A_U07T1A_U08, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C22.2_W01
Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C22.2_U01
Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.A. Rice, Mathematical Statistics and Data Analysis, Duxbury Press, 2006, 3
  2. R. Pintelon, J. Schoukens, System Identification: A Frequency Domain Approach, John Wiley & Sons, 2012, 2

Literatura dodatkowa

  1. J.A. Gubner, Probability and Random Processes for Electrical and Computer Engineers, Cambridge University Press, 2006
  2. G. Strang, Introduction to Linear Algebra, Wellesley - Cambridge Press, 2009, 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Korelacja i zależność - współczynnik korelacji Pearsona.3
T-L-2Histogramy i szeregi rozdzielcze.2
T-L-3Analiza danych pomiarowych z wykorzystaniem technik estymacji średniokwadratowej.5
T-L-4Analiza danych pomiarowych w oparciu o częstotliwościowe metody identyfikacji.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do wykładów.1
T-W-2Ogólne zasady projektowania eksperymentu.4
T-W-3Analiza danych pomiarowych - podejście statystyczne.5
T-W-4Analiza danych pomiarowych - podejście częstotliwościowe.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C22.2_W01Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna typowe metody pomiarów przemysłowych, metody i narzędzia niezbędne do analizy wyników pomiarów, a także stan aktualny i tendencje rozwojowe w zakresie czujników, przetworników oraz systemów pomiarowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych.
Treści programoweT-W-2Ogólne zasady projektowania eksperymentu.
T-W-1Wprowadzenie do wykładów.
T-W-3Analiza danych pomiarowych - podejście statystyczne.
T-W-4Analiza danych pomiarowych - podejście częstotliwościowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno - problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C22.2_U01Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań do realizacji zadań związanych z automatycznym sterowaniem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania eksperymentu oraz opracowywania wyników pomiaru.
Treści programoweT-L-1Korelacja i zależność - współczynnik korelacji Pearsona.
T-L-2Histogramy i szeregi rozdzielcze.
T-L-3Analiza danych pomiarowych z wykorzystaniem technik estymacji średniokwadratowej.
T-L-4Analiza danych pomiarowych w oparciu o częstotliwościowe metody identyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego oraz ocena wyników ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0