Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Ochrona przeciwpożarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Ochrona przeciwpożarowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Brzoskiewicz <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości na temat procesów spalania. Przyczyny powstawania pożarów. Wymagania przepisów przeciwpożarowych w stosunku do zarządców i właścicieli obiektów. Podstawowe wymagania budowlane dla obiektów. Klasy odporności ogniowej.1
T-W-2Kategorie zagrożenia ludzi. Ocena zagrożenia pożarowego na terenie zakładu pracy. Gęstość obciążenia ogniowego.2
T-W-3Podstawowe wiadomości na temat zachowania się podczas pożarów i miejscowych zagrożeń. Środki gaśnicze. Grupy pożarów.2
T-W-4Podręczny sprzęt gaśniczy – budowa i umiejętność obsługi.1
T-W-5Stałe instalacje gaśnicze tryskaczowe. Automatyczne instalacje sygnalizacyjno alarmowe. Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego – podstawowe wymagania. Podstawy oceny zagrożenia wybuchem.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd ustwodawstwa11
A-W-3Przegląd fachowej literatury16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmioru2
A-W-6Ćwiczenia dot. przeglądu sprzętu gaśniczego8
A-W-7Konatakt z prowadzącym3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_12_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę na temat powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów, znajomość środków gaśniczych i uproszczonej teorii spalania. Znajomość podstawowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów.
ZBHP_10A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_12_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał ocenić warunki ochrony ppoż. w obiektach, zachować się w trakcie pożaru oraz posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym.
ZBHP_10A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_12_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_12_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę na temat powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów, znajomość środków gaśniczych i uproszczonej teorii spalania. Znajomość podstawowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_12_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał ocenić warunki ochrony ppoż. w obiektach, zachować się w trakcie pożaru oraz posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_12_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ochrona ppoż. w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2014
  2. Ustawa o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1229 z późniejszymi zmianami, 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości na temat procesów spalania. Przyczyny powstawania pożarów. Wymagania przepisów przeciwpożarowych w stosunku do zarządców i właścicieli obiektów. Podstawowe wymagania budowlane dla obiektów. Klasy odporności ogniowej.1
T-W-2Kategorie zagrożenia ludzi. Ocena zagrożenia pożarowego na terenie zakładu pracy. Gęstość obciążenia ogniowego.2
T-W-3Podstawowe wiadomości na temat zachowania się podczas pożarów i miejscowych zagrożeń. Środki gaśnicze. Grupy pożarów.2
T-W-4Podręczny sprzęt gaśniczy – budowa i umiejętność obsługi.1
T-W-5Stałe instalacje gaśnicze tryskaczowe. Automatyczne instalacje sygnalizacyjno alarmowe. Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego – podstawowe wymagania. Podstawy oceny zagrożenia wybuchem.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd ustwodawstwa11
A-W-3Przegląd fachowej literatury16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmioru2
A-W-6Ćwiczenia dot. przeglądu sprzętu gaśniczego8
A-W-7Konatakt z prowadzącym3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_12_W01Słuchacz posiądzie wiedzę na temat powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów, znajomość środków gaśniczych i uproszczonej teorii spalania. Znajomość podstawowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy wypadków przy oraz postępowania w przypadku chorób zawodowych, w zakresie oceny zagrożeń pożarowych, postępowania w przypadku pożaru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i działań ratowniczo-gaśniczych, zna technologie inżynierskie związane z technicznymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy wiedzę w zakresie ochrony przed hałasem, wentylacji lub w zakresie np. poprawy higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości na temat procesów spalania. Przyczyny powstawania pożarów. Wymagania przepisów przeciwpożarowych w stosunku do zarządców i właścicieli obiektów. Podstawowe wymagania budowlane dla obiektów. Klasy odporności ogniowej.
T-W-2Kategorie zagrożenia ludzi. Ocena zagrożenia pożarowego na terenie zakładu pracy. Gęstość obciążenia ogniowego.
T-W-3Podstawowe wiadomości na temat zachowania się podczas pożarów i miejscowych zagrożeń. Środki gaśnicze. Grupy pożarów.
T-W-4Podręczny sprzęt gaśniczy – budowa i umiejętność obsługi.
T-W-5Stałe instalacje gaśnicze tryskaczowe. Automatyczne instalacje sygnalizacyjno alarmowe. Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego – podstawowe wymagania. Podstawy oceny zagrożenia wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_12_U01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał ocenić warunki ochrony ppoż. w obiektach, zachować się w trakcie pożaru oraz posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości na temat procesów spalania. Przyczyny powstawania pożarów. Wymagania przepisów przeciwpożarowych w stosunku do zarządców i właścicieli obiektów. Podstawowe wymagania budowlane dla obiektów. Klasy odporności ogniowej.
T-W-2Kategorie zagrożenia ludzi. Ocena zagrożenia pożarowego na terenie zakładu pracy. Gęstość obciążenia ogniowego.
T-W-3Podstawowe wiadomości na temat zachowania się podczas pożarów i miejscowych zagrożeń. Środki gaśnicze. Grupy pożarów.
T-W-4Podręczny sprzęt gaśniczy – budowa i umiejętność obsługi.
T-W-5Stałe instalacje gaśnicze tryskaczowe. Automatyczne instalacje sygnalizacyjno alarmowe. Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego – podstawowe wymagania. Podstawy oceny zagrożenia wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_12_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości na temat procesów spalania. Przyczyny powstawania pożarów. Wymagania przepisów przeciwpożarowych w stosunku do zarządców i właścicieli obiektów. Podstawowe wymagania budowlane dla obiektów. Klasy odporności ogniowej.
T-W-2Kategorie zagrożenia ludzi. Ocena zagrożenia pożarowego na terenie zakładu pracy. Gęstość obciążenia ogniowego.
T-W-3Podstawowe wiadomości na temat zachowania się podczas pożarów i miejscowych zagrożeń. Środki gaśnicze. Grupy pożarów.
T-W-4Podręczny sprzęt gaśniczy – budowa i umiejętność obsługi.
T-W-5Stałe instalacje gaśnicze tryskaczowe. Automatyczne instalacje sygnalizacyjno alarmowe. Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego – podstawowe wymagania. Podstawy oceny zagrożenia wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami