Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy rachunkowości zarządczej
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej5
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany4
T-L-3Procesowy rachunek kosztów4
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów3
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne4
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny4
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu2
30
wykłady
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej2
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji2
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych3
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D8/6_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-1S-3, S-5, S-4, S-1
Z_1A_D8/6_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3M-3, M-2, M-1S-3, S-5, S-4, S-1, S-2
Z_1A_D8/6_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W07S1A_W06C-1, C-3, C-2, C-5, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-3, S-5, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D8/6_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Z_1A_U01, Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05C-3, C-4T-L-9, T-L-5, T-W-4M-3, M-2S-3, S-5, S-4, S-1, S-2
Z_1A_D8/6_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Z_1A_U01, Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05C-1, C-5, C-4T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-3, M-2S-3, S-5, S-4, S-1, S-2
Z_1A_D8/6_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-5T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-3, S-5, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D8/6_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Z_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3, C-5, C-4T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-3S-3, S-5, S-4, S-2
Z_1A_D8/6_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
Z_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3, C-5, C-4T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-5, S-1, S-2
Z_1A_D8/6_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K06S1A_K07C-3, C-5, C-4T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-3, S-5, S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D8/6_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
Z_1A_D8/6_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
Z_1A_D8/6_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D8/6_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Z_1A_D8/6_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
Z_1A_D8/6_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D8/6_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
Z_1A_D8/6_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
Z_1A_D8/6_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej5
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany4
T-L-3Procesowy rachunek kosztów4
T-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów3
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne4
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny4
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej2
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji2
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych3
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_W02Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_W03Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_U01Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U16prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U13potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_U02Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U16prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U13potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U16prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U13potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_K02Student posiada zdolność pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D8/6_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-4Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych - ocena projektu
T-L-6Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-8Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-L-1Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-7Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-5Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-2Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-3Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.