Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.4
T-A-2Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-A-3Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
10
wykłady
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.2
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce2
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Poszukiwanie informacji nt. działania trzeciego sektora i problemów, którymi zajmuje się ekonomia społeczna w środowisku (obserwacja, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)15
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-4Wykład problemowy
M-5Wykład informacyjny
M-6Metoda przypadków
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_W01
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
C-1, C-2, C-3T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3
Z_1A_A02_U02
Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_K01
Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-7S-1, S-3
Z_1A_A02_K02
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
C-1, C-3T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-7S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_W01
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
Z_1A_A02_U02
Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_K01
Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
2,0Student nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy i umiejętności oraz pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie, przy pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu oraz pracować w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program oraz pracować w grupie.
Z_1A_A02_K02
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Ekonomia Społeczna - Półrocznik, 2011, Wydania z lat 2006-2016
  2. Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
  3. Giza-Oleszczuk A. Hausner J. (red.), Ekonomia społeczna w Polsce: osiagnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2008
  4. Gliński P., Lewenstein B., Siciński A., Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2002
  5. Grosse T.G, Szanse rozwoju ekonomii społecznej w Polsce – zadania stojące przed nowym rządem, Analizy i Opinie, Warszawa, 2005, 53, ISP
  6. Łukaszuk A., Dobre praktyki z zakresu ekonomii społecznej., Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin, 2009
  7. Przedsiębiorstwo społeczne w środowisku lokalnym, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, 2008
  8. Social enterprise. A new model for poverty reduction and employment generation, UNDP, Bratislava, 2011
  9. Wygnański K., O ekonomii społecznej - podstawowe pojęcia, instytucje i kompetencje, Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Głażewska D., Finanse w organizacji pozarządowej, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2006
  2. Kaźmierczak T., Rymsza A., W stronę aktywnej polityki społecznej, ISP, Warszawa, 2003
  3. Portal internetowy ekonomiaspołeczna.pl, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.4
T-A-2Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-A-3Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.2
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce2
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Poszukiwanie informacji nt. działania trzeciego sektora i problemów, którymi zajmuje się ekonomia społeczna w środowisku (obserwacja, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)15
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_W01Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-4Wykład problemowy
M-5Wykład informacyjny
M-6Metoda przypadków
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-4Wykład problemowy
M-5Wykład informacyjny
M-6Metoda przypadków
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_U02Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-4Wykład problemowy
M-5Wykład informacyjny
M-6Metoda przypadków
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_K01Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy i umiejętności oraz pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie, przy pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu oraz pracować w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program oraz pracować w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_K02Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wizyta w podmiocie ekonomii społecznej.
M-7Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.