Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Procesy informacyjno-decyzyjne w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy informacyjno-decyzyjne w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące zarządzania oraz umiejętność z zakresu technologi informacyjnych i analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
C-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
C-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa2
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego4
T-L-3Modele problemów decyzyjnych3
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego2
T-L-5Symulacja komputerowa2
T-L-6Zaliczenie materiału2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji2
T-W-2Elementy decyzji i etapy podejmowania decyzji2
T-W-3Typologie decyzji2
T-W-4Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja2
T-W-5Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym2
T-W-6Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji3
T-W-7Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie poleconej literatury5
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Z_1A_W11S1A_W07C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1
Z_1A_C9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Z_1A_W07S1A_W06C-4, C-5T-W-5, T-W-7, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C9_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Z_1A_U04, Z_1A_U14S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-5, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-2, M-4S-2
Z_1A_C9_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U14S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-5, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
Z_1A_C9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C9_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
Z_1A_C9_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie

Literatura podstawowa

  1. BOLESTA-KUKUŁKA K., Decyzje Menedżerskie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003, Wydanie I
  2. Robbins Stephen P., Skuteczne podejmowanie decyzji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005, Wydanie I

Literatura dodatkowa

  1. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, Wydanie I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa2
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego4
T-L-3Modele problemów decyzyjnych3
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego2
T-L-5Symulacja komputerowa2
T-L-6Zaliczenie materiału2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji2
T-W-2Elementy decyzji i etapy podejmowania decyzji2
T-W-3Typologie decyzji2
T-W-4Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja2
T-W-5Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym2
T-W-6Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji3
T-W-7Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie poleconej literatury5
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i definicje procesu, informacji, decyzji
T-W-5Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym
T-W-2Elementy decyzji i etapy podejmowania decyzji
T-W-3Typologie decyzji
T-W-4Modelowanie procesów decyzyjnych i symulacja
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C9_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
C-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
Treści programoweT-W-5Znaczenie informacji i źródła informacji w procesie decyzyjnym
T-W-7Prezentacje przykładowego informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem
T-W-6Systemy informacyjne zarządzania w procesie informacyjno-decyzyjnym organizacji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C9_U01Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-L-5Symulacja komputerowa
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-3Modele problemów decyzyjnych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C9_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-L-5Symulacja komputerowa
T-L-4Budowa drzewa decyzyjnego
T-L-2Modelowanie procesu decyzyjnego
T-L-1Organizacja danych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-3Modele problemów decyzyjnych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie