Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalna gospodarka turystyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z geografii i wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-4Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.2
T-P-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-P-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego4
T-P-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-P-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-P-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-P-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-P-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-P-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-4Wykład informacyjny i problemowy
M-5Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-6Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
TiR_1A_W10, TiR_1A_W11, TiR_1A_W01, TiR_1A_W08, TiR_1A_W09P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W01, S1A_W08C-1T-P-3, T-P-5M-3, M-1S-2
TiR_1A_O3/1_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
TiR_1A_W11, TiR_1A_W03, TiR_1A_W04, TiR_1A_W05P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W09, S1A_W11C-1T-P-4, T-P-5M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
TiR_1A_U09, TiR_1A_U03, TiR_1A_U06, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1T-P-2, T-P-5M-1, M-2S-2
TiR_1A_O3/1_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
TiR_1A_U09, TiR_1A_U01, TiR_1A_U06, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U06, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1, C-2T-P-7, T-P-6M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07C-1T-P-1, T-P-2M-3, M-1S-1
TiR_1A_O3/1_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06C-2T-P-8, T-P-7M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3/1_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki, regionów, euroregionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3/1_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
2,0
3,0Wie co to jest konkurencyjność, potrafi wskazać elementy konkurencyjności wybranego regionu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3/1_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
2,0
3,0Potrafi wskazać regiony w Polsce o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i regionu "zapóźnione".
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3/1_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
2,0
3,0Wie co to są fundusze europejskie. Potrafi wymienić rodzaje funduszy europejskich na turystykę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3/1_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
2,0
3,0Student potrafi wskazać, gdzie należy szukać informacji na temat gospodarki regionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3/1_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
2,0
3,0Student zna poszczególne etapy przygotowania projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Chądzyński, J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Cedetu. PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gaczek W., Zarządzanie w gospodarce przestrzenne, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań, 2003
  2. Gajda A., . Warszawa 2005., Regiony w prawie wspólnotowy, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.2
T-P-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-P-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego4
T-P-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-P-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-P-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-P-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-P-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-P-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_W01Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W10Ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych.
TiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-P-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
T-P-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki, regionów, euroregionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_W02Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
TiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
TiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego organizowania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-P-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)
T-P-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie co to jest konkurencyjność, potrafi wskazać elementy konkurencyjności wybranego regionu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_U01Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-P-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
T-P-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać regiony w Polsce o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i regionu "zapóźnione".
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_U02Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-P-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
T-P-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie co to są fundusze europejskie. Potrafi wymienić rodzaje funduszy europejskich na turystykę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_K01Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-P-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.
T-P-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać, gdzie należy szukać informacji na temat gospodarki regionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_K02Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-P-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.
T-P-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna poszczególne etapy przygotowania projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0