Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności zgodne z wymogami programowymi szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wartości dawek rumieniowych skóry DRS dla różnych typów skóry na podstawie wielkości bezpośredniego promieniowania słonecznego. | 2 |
T-A-2 | Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych | 2 |
T-A-3 | Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju. | 2 |
T-A-4 | Niekorzystne warunki pogodowe - meteoropatia | 2 |
T-A-5 | Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna. | 2 |
T-A-6 | Ocena bioklimatu wybranych terenów rekreacyjnych | 2 |
T-A-7 | Ocena przydatności warunków klimatycznych wybranego regionu na poodstawie wskaźnika klimatyczno-turystycznego TCI | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych. | 4 |
T-W-2 | Wskaźniki biometeorologiczne wyznaczane metodami obliczeniowymi i pomiarowymi. | 2 |
T-W-3 | Model bilansu cieplnego człowieka. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych. Meteoropatia. | 4 |
T-W-4 | Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat wybranych terenów rekreacyjnych. | 3 |
T-W-5 | Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przegląd literatury wskazanej przez osobę prowadzącą ćwiczenia | 12 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach z osobą prowadzącą ćwiczenia | 10 |
A-A-4 | Śledzenie portali internetowych związnych tematycznie z zagadnieniami omawianymi podczas ćwiczeń. | 12 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 11 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przeglądanie i czytanie literatury obowiązującej i uzupełniającej | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego. |
M-2 | Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju. |
M-3 | Prezentacje własne studentów i dyskusje prowadzone na ćwiczeniach audytoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E2_W01 Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka | TiR_1A_W11, TiR_1A_W06, TiR_1A_W09 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W06 | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E2_W02 Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski | TiR_1A_W11, TiR_1A_W01, TiR_1A_W09 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W01 | C-1 | T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E2_U01 Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe | TiR_1A_U09, TiR_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E2_K01 Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka | TiR_1A_K03, TiR_1A_K05, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K03, S1A_K05 | C-1 | T-W-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E2_W01 Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka |
3,0 | Ma bardzo ograniczoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka | |
4,0 | Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka | |
4,5 | Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych | |
5,0 | Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych i rejonizacji bioklimatycznej różnych regionów kraju | |
TiR_1A_E2_W02 Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy o klasyfikacji bioklimatów |
3,0 | Zna jeden ze sposobów klasyfikacji bioklimatu | |
3,5 | Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na prostych wskaźnikach bioklimatycznych | |
4,0 | Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych | |
4,5 | Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna biotopoklimaty Polski | |
5,0 | Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna rodzaje biotopoklimatów oraz regiony bioklimatyczne kraju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E2_U01 Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować warunków synoptycznych |
3,0 | Potrafi opisać niektóre elementy warunków synoptycznych | |
3,5 | Potrafi opisać niektóre klasyfikacje bioklimatyczne pogody | |
4,0 | Potrafi opisać większość klasyfikacji bioklimatycznych | |
4,5 | Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne | |
5,0 | Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne, wykazując się umiejętnściami krytycznej oceny ich przydatności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E2_K01 Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka | 2,0 | Nie ma żadnej świadomości znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka |
3,0 | Ma ograniczoną świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka | |
3,5 | Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka | |
4,0 | Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, stara się tą wiedzę wykorzystać | |
4,5 | Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje | |
5,0 | Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje i dzieli się nią z innymi |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyń B., Bioklimatologia człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 1997
- Błażejczyk K., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji turystyki w Polsce, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004
- Koźmiński Cz., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin., 2011
Literatura dodatkowa
- Bogucki J. (red.), Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, 1999
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyń B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004