Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Finanse przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse przedsiębiorstw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących ryzyka działalnośći przedsiębiorstwa i jego otoczenia. |
C-2 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. |
C-4 | Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa. |
C-5 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Istota finansów przesiębiorstw. | 1 |
T-P-2 | Zagadnienia wprowadzające do projektów | 1 |
T-P-3 | Formy organizacyjno - prawne przedsiębiorstw i ich przekształcenia. | 2 |
T-P-4 | Sprawozdanie finansowe jako źródło informacji o przedsiębiorstwie. | 2 |
T-P-5 | Źródła finansowania przedsiębiorstwa. Kapitał w przedsiębiorstwie i jego zmiany. | 2 |
T-P-6 | Majątek trwały przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-7 | Majątek obrotowy przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-8 | Przedmiot (dziedziny) działalności przedsiębiorstwa i wykonywane w nim funkcje. | 1 |
T-P-9 | Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja działalności przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-10 | Omówienie sprawozdań z projektów | 1 |
T-P-11 | Przedsiębiorstwo a rynek. Struktura rynku i jej wpływ na działalność przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-12 | Współpraca przedsiębiorstwa z innymi podmiotami gospodarczymi. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Czytanie zaleconej literatury | 15 |
A-P-3 | Rozważanie nad problemami (case study) | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie i prezentacja sprawozdania z projektu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O7_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania sładnikami majątku przedsiębiorstwa. | TiR_1A_W07, TiR_1A_W08, TiR_1A_W01 | S1A_W01, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-4, C-2, C-3 | T-P-9, T-P-4, T-P-2, T-P-7, T-P-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TiR_1A_O7_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | TiR_1A_W02, TiR_1A_W08, TiR_1A_W01 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W08 | C-4, C-2 | T-P-4, T-P-5, T-P-11, T-P-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TiR_1A_O7_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | TiR_1A_W06, TiR_1A_W07, TiR_1A_W08 | S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-4, C-2 | T-P-3, T-P-12, T-P-8, T-P-10, T-P-5, T-P-11, T-P-6 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O7_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U04 | S1A_U02, S1A_U04 | C-4, C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-10, T-P-6, T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TiR_1A_O7_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U05, TiR_1A_U07 | S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-2, C-3, C-1 | T-P-3, T-P-9, T-P-4, T-P-12, T-P-2, T-P-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O7_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | TiR_1A_K01 | S1A_K01 | C-5 | T-P-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O7_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania sładnikami majątku przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określania ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | |
TiR_1A_O7_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa. | |
TiR_1A_O7_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O7_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. | |
TiR_1A_O7_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O7_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
- pod red. J. Szczepański, L. Szyszko, Finannse przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2007
- W. Dębski, Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania finansami przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2005
- M. Ciołek, Finanse przedsiębiorstw w zadaniach i przykładach, CeDeWu, Warszawa, 2010
- A. Uziębło, M. Kalinowski, Finanse przedsiębiorstw i finanse publioczne. Wybrane aspekty, CeDeWu, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
- J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
- M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
- J. Gajdka, E. Walińska, Zarządzanie finansowe, FRR, Warszawa, 2001
- pod red. J. Fryc, J. Jaworski, Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
- M. Hamrol, Analiza przedsiębiorstwa - ujęcie sytuacyjne, AE w Poznaniu, Poznań, 2005