Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Turystyka wiejska i agroturystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka wiejska i agroturystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty z zakresu mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru turystyki wiejskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Marketingowa koncepcja prowadzenia działalności agroturystycznej. | 3 |
T-A-2 | Planowanie działalności agroturystycznej budowa planu biznesu. | 2 |
T-A-3 | Usługi i produkty turystyki wiejskiej | 1 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajecia terenowe w wybranym gospodarstwie agroturystycznym- | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania prawne w turystyce wiejskiej, w tym podatki, ubezpieczenia itd. Możliwości finansowania rozwoju Dodatkowe źródła dochodów w gospodarstwie agroturystycznym. Źródła finansowania działalności agroturystycznej. | 1 |
T-W-2 | Turystyka zrównoważona. Funkcje i dysfunkcje. Potrzeby i motywacje agroturystów. | 2 |
T-W-3 | Specyfika wiejskiej bazy noclegowej. Kategoryzacja wiejskiej bazy noclegowej w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Strona ekonomiczna turystyki wiejskiej i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego. Źródła finansowania działalności agroturystycznej. Marketingowa koncepcja prowadzenia działalności agroturystycznej. | 2 |
T-W-5 | Planowanie działalności agroturystycznej budowa planu biznesu. Turystyka wiejska i agroturystyka w krajach Unii Europejskiej i wybranych krajach świata. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Studia literatury przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie case study | 9 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie w ramach zajęć terenowych | 27 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studia literatury przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji | 20 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca końcowa według podanego wzoru na pierwszych zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy związane z działalnoscia agroturystyczną i obszarami wiejskimi. | TiR_1A_W02, TiR_1A_W07, TiR_1A_W08, TiR_1A_W01, TiR_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_U01 Student potrafi interpretować zjawiska w zakresie tematyki turystyki wiejskiej. Student potrafi wykorzystywać podstawowa wiedze teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk zachodzących w regionach turystycznych. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U05, TiR_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E7_U02 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U04, TiR_1A_U08, TiR_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U04, S1A_U09, S1A_U10 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | TiR_1A_K03, TiR_1A_K02, TiR_1A_K01, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07 | P1A_K08, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy związane z działalnoscia agroturystyczną i obszarami wiejskimi. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_U01 Student potrafi interpretować zjawiska w zakresie tematyki turystyki wiejskiej. Student potrafi wykorzystywać podstawowa wiedze teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk zachodzących w regionach turystycznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TiR_1A_E7_U02 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęc z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojeć z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | _ w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Sznajder M., Przezbórska L., Agroturystyka, PWE, Warszawa, 2006
- Drzewiecki M., Agroturystyka. Załozenia, uwarunkowania, działania, Świadectwo, Bydgoszcz, 1995
- Sikora J., Organizacja ruchu turystycznego na wsi., Wyd. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
- Zaremba D., Zaręba D., Ekoturystyka, Wyzwania i nadzieje, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Klima K., Szarek K., Uwarunkowania gospodarstw ekologicznych i agroturystycznych w województwie małopolskim., Acta Agraria et Sily, ser. Agraria no XL, Warszawa, 2004