Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa
Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość budżetowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości budżetowej |
W-2 | Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych |
C-2 | Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetowych oraz wyniku z wykonania budżetu, na przykładzie JST | 5 |
T-A-2 | Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku JSFP | 2 |
T-A-3 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych JSFP. VAT w sektorze publicznym | 8 |
T-A-4 | Zasady ujęcia kosztów i przychodów w księgach rachunkowych jednostek i samorządowych zakładów budżetowych. Wydatki niewygasające i zaangażowanie wydatków – ujęcie księgowe | 5 |
T-A-5 | Wynik finansowy jednostki budżetowej i jego ustalanie | 3 |
T-A-6 | Fundusze jednostek - ujęcie księgowe stanu i zmian | 2 |
T-A-7 | Prezentacja wybranych problemów ewidencyjnych. Kolokwium | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu. Analiza problemów ewidencyjnych | 60 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji i opanownie problematyki objętej tematyka zajęć. Przygotowanie sie do zaliczenia | 60 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności/ocena prezentowanych przez Słuchaczy rozwiązań problemów ewidencyjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RB_10-_C09_W01 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | RB_10-_W01, RB_10-_W02, RB_10-_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RB_10-_C09_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | RB_10-_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RB_10-_C09_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | RB_10-_K01, RB_10-_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RB_10-_C09_W01 Student zna zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | 2,0 | Student nie zna zasad dokumentacji i ewidencji operacji gospodarczych w JSFP |
3,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP | |
3,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP, nie zawsze jego objaśnienia są kompletne | |
4,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne | |
4,5 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomość relacji między informacjami księgowych ze sprawozdaniami | |
5,0 | Student zna zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów zachodzących w JSFP a jego objaśnienia są kompletne i wskazują na znajomośc powiązań informacji prezentowanych w sprawozdaniu z zapisami księgowymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RB_10-_C09_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | 2,0 | Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP |
3,0 | Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP | |
3,5 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i z reguły prawidłowo je interpretuje | |
4,0 | Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, a jego rozwiązania są zwykle prawidłowe | |
4,5 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością | |
5,0 | Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, omawia w ramach omawianych problemów powiazania informacyjne między ewidencję a sprawozdawczością oraz je interpretuje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RB_10-_C09_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014
- Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
- ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. 2013, poz. 289), 2013