Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Analiza finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza finansowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej
C-2Praktyczne stosowanie metod analizy finansowej do oceny sytuacji majątkowej, kapitałowej, płynności finansowej, rentowności i efektywności wykorzystania zasobów. Interpretacja bilansu i rachunku zysków i strat jako źródła informacji do analizy finansowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy finansowej.2
T-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.2
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.2
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.3
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.3
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Interpretacja wybranych pozycji literatury przedmiotu45
A-A-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących oceny kondycji finansowej jenostek gospodarczych30
A-A-4Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R14_W01
Słuchacz zna zakres analizy finansowej, metody analizy finansowej oraz źródła analizy finansowej.
R_10-_W01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
R_10A_WEk/PD/R14_W02
Słuchacz ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego
R_10-_W01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R14_U01
Słuchacz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikować źródła danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi dostosować metody analizy do przedmiotu badań.
R_10-_U04C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R14_K01
Słuchacz umie uczestniczyć w tworzeniu i ocenie projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R14_W01
Słuchacz zna zakres analizy finansowej, metody analizy finansowej oraz źródła analizy finansowej.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
R_10A_WEk/PD/R14_W02
Słuchacz ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R14_U01
Słuchacz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikować źródła danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi dostosować metody analizy do przedmiotu badań.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R14_K01
Słuchacz umie uczestniczyć w tworzeniu i ocenie projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5łuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa, 2009
  2. Sawicki K. (red.), Wykorzystanie polityki bilansowej i analizy finansowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem., Ekspert, Wrocław, 2009
  3. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRRwP, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kotowska B., Uziębło A., Wyszkowska-Kaniewska O., Analiza finansowa w przedsię-biorstwie. Przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. Walczak M. (red.), Analiza finansowa w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, 2007
  3. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstw według standardów światowych., PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy finansowej.2
T-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.2
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.2
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.3
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.3
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Interpretacja wybranych pozycji literatury przedmiotu45
A-A-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących oceny kondycji finansowej jenostek gospodarczych30
A-A-4Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R14_W01Słuchacz zna zakres analizy finansowej, metody analizy finansowej oraz źródła analizy finansowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej
Treści programoweT-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.
T-A-1Metody analizy finansowej.
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R14_W02Słuchacz ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej
C-2Praktyczne stosowanie metod analizy finansowej do oceny sytuacji majątkowej, kapitałowej, płynności finansowej, rentowności i efektywności wykorzystania zasobów. Interpretacja bilansu i rachunku zysków i strat jako źródła informacji do analizy finansowej
Treści programoweT-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.
T-A-1Metody analizy finansowej.
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R14_U01Słuchacz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikować źródła danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi dostosować metody analizy do przedmiotu badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej
C-2Praktyczne stosowanie metod analizy finansowej do oceny sytuacji majątkowej, kapitałowej, płynności finansowej, rentowności i efektywności wykorzystania zasobów. Interpretacja bilansu i rachunku zysków i strat jako źródła informacji do analizy finansowej
Treści programoweT-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.
T-A-1Metody analizy finansowej.
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R14_K01Słuchacz umie uczestniczyć w tworzeniu i ocenie projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Potrafi współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej
C-2Praktyczne stosowanie metod analizy finansowej do oceny sytuacji majątkowej, kapitałowej, płynności finansowej, rentowności i efektywności wykorzystania zasobów. Interpretacja bilansu i rachunku zysków i strat jako źródła informacji do analizy finansowej
Treści programoweT-A-2Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego.
T-A-3Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów.
T-A-1Metody analizy finansowej.
T-A-6Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki.
T-A-5Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku.
T-A-4Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5łuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości