Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zachowań ludzi na rynku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zachowań ludzi na rynku pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o zachowaniach ludzi na rynku pracy wyniesiona ze szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znać psychologiczne uwarunkowania zahchowania się człowieka na rynku pracy. |
C-2 | Charakteryzować strategie zachowań człowieka na rynku pracy. |
C-3 | Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy. |
C-4 | Znać mechanizmy zachowania osób bezrobotnych. |
C-5 | Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu. | 2 |
T-P-2 | Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy. | 4 |
T-P-3 | Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie. | 4 |
T-P-4 | Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze. | 3 |
T-P-5 | Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia. | 5 |
T-P-6 | Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia. | 4 |
T-P-7 | Prezentacja projektów. | 5 |
T-P-8 | Posumowanie wyników projektów. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach | 30 |
A-P-2 | Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie projektów, -opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela, -dobor i analiza materiałów wtórnych (literatury przedmiotu), -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące tresci poszczególnych jednostek metodycznych | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda projektu edukacyjnego |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji pracy metodą projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10/1_W01 Student rozumie i opisuje psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy | E_1A_W04, E_1A_W09, E_1A_W15 | S1A_W04, S1A_W07, S1A_W11 | C-1 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_O10/1_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań postaw przedsiębiorczych na rynku pracy. | E_1A_W04, E_1A_W09, E_1A_W15 | S1A_W04, S1A_W07, S1A_W11 | C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1, T-P-7, T-P-2, T-P-6 | M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_O10/1_W03 Student zna kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy oraz wie jak je doskonalić | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-3, C-5 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
E_1A_O10/1_W04 Student zna typy postaw osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, charakteryzuje indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia. | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-3, C-4 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10/1_U01 Student potrafi analizować sytuację na rynku pracy w kontekście postaw osób na rynku pracy i wymagań pracodawców. | E_1A_U12 | S1A_U08 | C-5, C-1 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1, T-P-7, T-P-2, T-P-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
E_1A_O10/1_U02 Potrafi projektować działania ograniczające bezrobocie, minimalizujące jego negatywne konsekwencje i wspomagające wychodzenie z bezrobocia w zakresie postaw i zachowań uczestników na rynku pracy. | E_1A_U12 | S1A_U08 | C-5 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10/1_K01 Student dostrzega i formułuje problemy etyczne związane ze zjawiskiem bezrobocia w wymiarze jednostkowycm i globalnym. | E_1A_K05 | S1A_K05 | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1, T-P-7, T-P-2, T-P-6 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_O10/1_K02 Jest wrażliwy na położenie życiowe osób zagrożonych wykluczeniem społecznym spowodowanym bezrobociem. | E_1A_K05 | S1A_K05 | C-4, C-3, C-5 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10/1_W01 Student rozumie i opisuje psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobów i obszarów zastosowania neurolingwistycznego programowania w biznesie i życiu prywatnym. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_1A_O10/1_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań postaw przedsiębiorczych na rynku pracy. | 2,0 | Student: - nie zna podstawowych zagadnień dotyczących zachowań na rynku pracy. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_1A_O10/1_W03 Student zna kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy oraz wie jak je doskonalić | 2,0 | Nie ma elementarnej wiedzy z zakresu podstawowych pojęć z zakresu postaw na rynku pracy. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakrseie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materaiła programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstwowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy, jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia widzy opanował wszytskie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy pryswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy bez trudnosci. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_1A_O10/1_W04 Student zna typy postaw osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, charakteryzuje indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia. | 2,0 | Nie ma elementarnej wiedzy z zakresu podstwowych pojęć z zakresu zachowań na rynku pracy. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średniozainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstswowy zakres materiału, - w zakrseie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku dow wiedzy średni zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wpowiedzi w przeważającej mierze błędna, - | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakrseie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie cały zakres matreriału, - w zakrseie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazjuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzu na ogół poprawna | |
4,5 | Studeny - w zakresie wiedzy opanowął cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy bez trudności | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiad bezbłędnym językiem prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10/1_U01 Student potrafi analizować sytuację na rynku pracy w kontekście postaw osób na rynku pracy i wymagań pracodawców. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzowaćpodstawowych pojęć związanych z zachowaniami na rynku pracy. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10/1_K01 Student dostrzega i formułuje problemy etyczne związane ze zjawiskiem bezrobocia w wymiarze jednostkowycm i globalnym. | 2,0 | Student nie jest świadomy postaw i zachowań na rynku pracy. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużej ciekawości poznawczej w zakresie problematyki możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. |
Literatura podstawowa
- BandlerR.,Grinder J., Struktura magii. Kształtowanie ludzkiej psychiki, czyli wiecej niż NLP, Onepress, Gliwice, 2008
- Bandler R.,MacDonald W., NLP Twoich zmysłów.Wiedza dla wtajemniczonych, Onepress, Gliwice, 2009
- Seymour J., Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Zysk i S-ka, Poznań, 1998
Literatura dodatkowa
- Wypler W., Zmiany w obrazie siebie u uczestników treningu Programowania Neurolingwistycznego, Studia Psychologika, Warszawa, 2004, 5