Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo
Sylabus przedmiotu Podstawy rachunkowości zarządczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Controlling wspomagany komputerowo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rachunkowości zarządczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie słuchaczy z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych |
C-3 | Przygotowanie słuchaczy do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności |
C-4 | Zapoznanie słuchaczy z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie |
C-5 | Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres i funkcje rachunkowości zarządczej oraz jej miejsce w systemie rachunkowości, w tym relacje z rachunkowością finansową. | 2 |
T-W-2 | Zarządcze odmiany rachunku kosztów, ich powiązania i zastosowania. | 5 |
T-W-3 | Analiza zależności CVP. Próg rentowności i strefa bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-4 | Modele krótkookresowego rachunku decyzyjnego. | 2 |
T-W-5 | Długoterminowy (inwestycyjny) rachunek decyzyjny. | 2 |
T-W-6 | Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 32 |
A-W-3 | Samodzielne rozwiązywanie problemów z zakresu zarządczych odmian rachunku kosztów, analizy CVP i progu rentowności oraz rachunków decyzyjnych, w tym z uwzględnieniem ry-zyka | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A06_W01 Słuchacz zna istotę, zakres i funkcje rachunkowości zarządczej. Ma wiedzę o zarządczych odmianach rachunku kosztów. Zna zasady analizy zależności CVP i progu rentowności produkcji jedno- i wieloasortymentowej. Zna modele decyzyjne służące do rozwiązywania krótko- i długoterminowych problemów decyzyjnych, w tym także z uwzględnieniem ryzyka. Zna zasady budżetowania. | CWK_10-_W01, CWK_10-_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A06_U01 Słuchacz potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów z uwzględnieniem potrzeb wynikających z konkretnych sytuacji decyzyjnych. Posiada umiejętność doboru instrumentów rachunkowości do rozwiązywania operacyjnych i inwestycyjnych problemów decyzyjnych, w tym także w warunkach ryzyka. Potrafi sporządzać budżety operacyjne i finansowe. | CWK_10-_U01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CWK_10-_A06_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z zastosowaniem zarządczych odmian rachunku kosztów i stosownych modeli decyzyjnych. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem odpowiednich instrumentów decyzyjnych. Wykazuje kreatywność. | CWK_10-_K01, CWK_10-_K02, CWK_10-_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A06_W01 Słuchacz zna istotę, zakres i funkcje rachunkowości zarządczej. Ma wiedzę o zarządczych odmianach rachunku kosztów. Zna zasady analizy zależności CVP i progu rentowności produkcji jedno- i wieloasortymentowej. Zna modele decyzyjne służące do rozwiązywania krótko- i długoterminowych problemów decyzyjnych, w tym także z uwzględnieniem ryzyka. Zna zasady budżetowania. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A06_U01 Słuchacz potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów z uwzględnieniem potrzeb wynikających z konkretnych sytuacji decyzyjnych. Posiada umiejętność doboru instrumentów rachunkowości do rozwiązywania operacyjnych i inwestycyjnych problemów decyzyjnych, w tym także w warunkach ryzyka. Potrafi sporządzać budżety operacyjne i finansowe. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CWK_10-_A06_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z zastosowaniem zarządczych odmian rachunku kosztów i stosownych modeli decyzyjnych. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem odpowiednich instrumentów decyzyjnych. Wykazuje kreatywność. | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności pracy samodzielnej |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011