Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Audyt wewnętrzny | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ryzykiem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczne posiadanie wiedzy początkowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchacza z elementami systemu zarządzania ryzykiem i standardami zarządzania ryzykiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i cel zarządzania ryzykiem | 1 |
T-W-2 | Standardy zarządzania ryzykiem „FERMA”. | 1 |
T-W-3 | Elementy systemu zarządzania ryzykiem. | 1 |
T-W-4 | Odpowiedzialność kierownictwa za zarządzanie ryzykiem. | 2 |
T-W-5 | Audyt w systemie zarządzania ryzykiem | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | dyskusja |
M-3 | analiza przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_W01 Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy funkcjonowania i finansowania jednostek budżetowych oraz zarządzanie ryzykiem finansowym. | AW_10A_W02, AW_10A_W03, AW_10A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych i finansowych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami finansów publicznych. Student potrafi identyfikować obszary ryzyka. | AW_10A_U01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć. | AW_10A_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_W01 Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy funkcjonowania i finansowania jednostek budżetowych oraz zarządzanie ryzykiem finansowym. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych i finansowych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami finansów publicznych. Student potrafi identyfikować obszary ryzyka. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AW_10A_WEk/PD/A7_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarządzanie ryzykiem korporacyjnym – zintegrowana struktura ramowa, COSO Wema, Warszawa, 2004
- Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym. Podręcznik wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej w Polsce, MF. Projekt UE Transition Facility 2004/016-829.01.08., 2004
- Standard zarządzania ryzykiem, Ferma, 2003
- Pomarańczowa księga. Zarządzanie ryzykiem – zasady i koncepcje. Ministerstwo Skarbu Jej Królewskiej Mości, październik 2004., 2004