Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Organizacja audytu wewnętrznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Organizacja audytu wewnętrznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z rolą i zadaniami audytora wewnętrznego w ramach struktury organizacyjnej jednostki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.1
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.2
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.2
T-W-4Podległość audytora.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1czestnictwo w wykładach6
A-W-2Przegląd literatury i przekazanych materiałów do wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metody aktywizujęce - dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_W01
Słuchacz zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-2
AW_10A_WEk/PD/A12_W02
Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_U01
Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_W01
Słuchacz zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
AW_10A_WEk/PD/A12_W02
Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_U01
Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A12_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński K. Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin, 2004
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108)., 2010
  3. Kodeks audytu wewnętrznego oraz Karta audytu wewnętrznego (Komunikat nr 16/2006 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia „Kodeksu audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych”, Dz. Urz. MF Nr 9, poz. 70)., 2006
  4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)., 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.1
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.2
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.2
T-W-4Podległość audytora.1
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1czestnictwo w wykładach6
A-W-2Przegląd literatury i przekazanych materiałów do wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A12_W01Słuchacz zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rolą i zadaniami audytora wewnętrznego w ramach struktury organizacyjnej jednostki.
Treści programoweT-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.
T-W-4Podległość audytora.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujęce - dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A12_W02Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rolą i zadaniami audytora wewnętrznego w ramach struktury organizacyjnej jednostki.
Treści programoweT-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.
T-W-4Podległość audytora.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Metody aktywizujęce - dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A12_U01Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rolą i zadaniami audytora wewnętrznego w ramach struktury organizacyjnej jednostki.
Treści programoweT-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.
T-W-4Podległość audytora.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Metody aktywizujęce - dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A12_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rolą i zadaniami audytora wewnętrznego w ramach struktury organizacyjnej jednostki.
Treści programoweT-W-1Wewnętrzne akty prawne jednostki, które normują funkcjonowanie audytu wewnętrznego.
T-W-2Procedura audytu wewnętrznego.
T-W-3Struktura organizacyjna jednostki uwzględniająca audyt.
T-W-4Podległość audytora.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Metody aktywizujęce - dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0