Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Audyt wewnętrzny jako narządzie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Audyt wewnętrzny jako narządzie zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.2
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.2
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.2
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.2
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu50
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2
AW_10A_WEk/PD/A11_W02
Student umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
AW_10A_WEk/PD/A11_W02
Student umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A11_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T., Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2009
  2. Winiarska K., Audyt wewnętrzny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2009
  3. Czerwiński K, Audyt wewnętrzny, InfoAudit, Warszawa, 2005
  4. Rozporządzenie MF, Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego, 2010
  5. Komunikat MF, Komunikat nr 8 Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2010 w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.2
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.2
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.2
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.2
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu50
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A11_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego. Zna procedury audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A11_W02Student umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A11_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego. Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego. Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A11_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i funkcje zarządzania, klasyfikacja audytu wewnętrznego.
T-W-2Charakterystyka zawodu audytora wewnętrznego.
T-W-3Rola audytu wewnętrznego w realizacji nadzoru korporacyjnego.
T-W-4Audyt wewnętrzny jako instrument wspomagający kontrolę zarządczą.
T-W-5Efektywność audytu wewnętrznego (pomiar i ocena).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0