Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Audyt wewnętrzny w polskim systemie prawnym i w świetle standardów międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Audyt wewnętrzny w polskim systemie prawnym i w świetle standardów międzynarodowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.2
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_W01
Student zna podstawową terminologię używaną w audycie wewnętrznym.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AW_10A_WEk/PD/A10_W02
Student zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_U01
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu audytu wewnętrznego do samodzielnej oceny badanych zjawisk ekonomiczno-finansowych. Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_W01
Student zna podstawową terminologię używaną w audycie wewnętrznym.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
AW_10A_WEk/PD/A10_W02
Student zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_U01
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu audytu wewnętrznego do samodzielnej oceny badanych zjawisk ekonomiczno-finansowych. Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A10_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)., 2009
  2. Kodeks audytu wewnętrznego oraz Karta audytu wewnętrznego (Komunikat nr 16/2006 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia „Kodeksu audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych”, Dz. Urz. MF Nr 9, poz. 70)., 2006
  3. Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.2
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.2
4

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A10_W01Student zna podstawową terminologię używaną w audycie wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A10_W02Student zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A10_U01Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu audytu wewnętrznego do samodzielnej oceny badanych zjawisk ekonomiczno-finansowych. Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A10_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna regulacje prawne krajowe i międzynarodowe w zakresie audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie audytu wewnętrznego. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego – zakres, rola i znaczenie. Karta audytu.
T-W-2Kodeks etyki audytora wewnętrznego. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu wewnętrznego. Prezentacja audytora wewnętrznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0