Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Prototypowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł CAD/CAM
Przedmiot Prototypowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dla zajęć prowadzonych na semestrze 3 - podstawowa znajomość technik modelowania bryłowego 3D w systemie CAD. Umiejętnoiśc zastosowania grafiki prezentacyjnej.
W-2Dla zajęć prowadzonych na semestrze 4 - pogłębiona znajomość technik modelowania bryłowego i powierzchniowego 3D w systemie CAD. Umiejętnośc generowania form przemysłowych metodami prototypowania i szybkiego prototypowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
C-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych30
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semestralnego15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_W01
zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Wz_2A_W02A2_W08C-2T-L-1M-1, M-3S-2, S-1
Wz_2A_C22_W02
zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Wz_2A_W08A2_W08C-2T-L-1M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Wz_2A_U01, Wz_2A_U07A2_U11, A2_U16C-1T-L-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C22_K01
z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_2A_K05A2_K05C-1T-L-2, T-L-1M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_W01
zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
Wz_2A_C22_W02
zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_U01
umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt i wizualizację w sposób minimalny .
4,0Student opracował projekt prawidłowo i wykonał podstawową wizualizację.
4,5Student opracował projekt kompletny i poprawnie opracował wizualizację
5,0Student opracował projekt kompletny i wielowariantowo opracował wizualizację

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C22_K01
z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0Student nie opanował podstawowychj kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5Studenta cechują poszerzonekompetencje z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował kompetencjie z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student w pełni opanował kompetencje z zakresu przedmiotu, cechuje go indywidualzim.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciątnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu ortaz indywidualizmem.

Literatura dodatkowa

  1. N. Hopkinson, R.J.M Hague, P.M. Dickens, Rapid Manufacturing, Willey & Sons Ltd., 2006
  2. Mike Ashby & Kara Johnson, Materials and Design, Butterworth - Heinemann, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania15
T-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych30
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3realizacja projektu semestralnego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_W01zna w stopniu dobrym kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W02w stopniu zaawansowanym zna współczesną metodykę projektowania wzorniczego, rozumie jej źródła oraz kierunki rozwoju; rozumie istotę teorii twórczości i kreatywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej
Treści programoweT-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_W02zna w stopniu pogłębionym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z elementami cyklu życia produktu od koncepcji formy wizualnej, przez założenia funkcjonalne aż do wygenerowania obiektów metodami produkcji jednostkowej
Treści programoweT-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_U01umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U01posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
Wz_2A_U07potrafi samodzielnie i całościowo przedstawić rezultaty prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, posługując się tradycyjnymi jak i zaawansowanymi technikami prezentacyjnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U11posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
A2_U16kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
Treści programoweT-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1pokaz
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt i wizualizację w sposób minimalny .
4,0Student opracował projekt prawidłowo i wykonał podstawową wizualizację.
4,5Student opracował projekt kompletny i poprawnie opracował wizualizację
5,0Student opracował projekt kompletny i wielowariantowo opracował wizualizację
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C22_K01z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K05posiada popartą doświadczeniem umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności przejawiającą się: - efektywną negocjacją oraz mediacją, - integracją z innymi podmiotami w ramach współpracy, - syntetyczną i oryginalną prezentacją projektów z użyciem współczesnych technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K05posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się przez: inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań; przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie praktyczne studenta z wybranymi technikami protypowania metodą przyrostową - szybkie prototypowanie oraz metodą ubytkową - obróbka mechaniczna
Treści programoweT-L-2realizacja wybranych zagadnien projektowych
T-L-1zapoznanie się z wybranymi technikami produkcyjnymi z zakresu prototypowania i produkcji jednostkowej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia prototypów wirtualnych i metodami szybkiego prototypowania
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowychj kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5Studenta cechują poszerzonekompetencje z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował kompetencjie z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student w pełni opanował kompetencje z zakresu przedmiotu, cechuje go indywidualzim.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciątnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu ortaz indywidualizmem.