Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia estetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia estetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawowa wiedza z zakresu filozofii i estetyki. Powinien posiadac opanowane podstawowe umiejetnosci pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z historią i współczesnością refleksji nad sztuką. Omówione zostanie kształtowanie się i przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych. Zarys dziejów różnych filozoficznych teorii piękna i teorii dzieła sztuki podany zostanie w porządku historycznym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki. Własciwe zrozumienie teoretycznych aspektów funkcjonowania sztuki umozliwia lepsze odczytywanie współczesnej twórczości, a tym samym umozliwia stworzenie bezposredniego zwiazku miedzy własna praca, a obrazem kultury i sztuki w całosci. Przedmiot umozliwia wypracowanie krytycznych narzedzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwan współczesnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące zakres od okresu nowożytnego, poprzez rozwój estetyki w wieku XIX, aż po początki XX wieku i nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - Wyzwalanie się sztuki: sztuki szlachetne, pamięciowe, poetyczne - Charles Batteux i "sztuki piękne" - Bezinteresowność przeżycia estetycznego u Kanta - sztuka według Schellinga - Rewolucja estetyczna. Schiller i Hegel - Estetyzacja świata XIX i pocz. XX wieku7
T-W-2Rozwój estetyki w wieku XX i XXI oraz nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - odkrycia antropologii - Aby Warburg i teorie kultury - szkoła frankfurcka: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Erich Fromm, Jürgen Habermas - hermeneutyka Gadamera, hermeneutyka Ricoeura - Symulacje i symulakra: Jean Baudrillard - Jacques Ranciere: estetyka jako polityka - Nicolas Bourriaud : estetyka relacyjna5
T-W-3Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: - Wspólnota i sztuka a estetyka - Sztuka w dobie terroru - Estetyka relacyjna - Estetyka jako polityka - Estetyka a feminizm8
T-W-4Kontynuacja wykładów na temat wybranych zagadnień estetyki współczesnej: - Estetyka społeczeństwa obywatelskiego - Estetyka w świecie konsumpcji - Estetyka a sztuka użytkowa - Estetyka a architektura - Estetyka multimedialna10
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę zajęć i ogólne przybliżenie zagadnień, pojęć i historii pojęć. Proponowane zagadnienia: 1. Estetyka jako nauka i jej podstawowe pojęcia: dzieło sztuki jako przedmiot badania estetyki, twórca, twórczość, doświadczenie estetyczne/ przeżycie estetyczne, wartość estetyczna, sytuacja estetyczna; 2. Piękno 3. Twórca/twórczość 4. Dzieło sztuki- forma, kat. mimesis 6. Odbiorca – doświadczenie estetyczne, katharsis 7. Wartość estetyczna – jako kategoria estetyczna i aksjologiczna10
T-W-2W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące wczesne okresy od antyku po początki ery nowożytnej: - Koncepcje Platona - Koncepcje Arystotelesa - koncepcje późnego antyku - koncepcje scholastyczne - pierwsze próby wywalania sztuk z dziedzin innych rzemiosł - konsekwencje myśli Kartezjusza Omówiony zostanie proces przekształcania się koncepcji zjawiska sztuki10
T-W-3Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: I. Polska myśl estetyczna II. -Współczesne koncepcje estetyczne/ Estetyka wobec sztuki najnowszej -Richard Shusterman- somaestetyka, ciało w sztuce - Wolfgang Welsch- estetyka jako nauka o poznaniu zmysłowym - Estetyka pozaeuropejska10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Studenci zobowiązani są zdać egzamin końcowy z zakresu poruszanego materiału.4
A-W-3Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki.26
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Studenci zobowiązani są zdać kolokwium końcowe z zakresu poruszanego materiału.4
A-W-3Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki.26
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu estetyki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-3Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu.
M-4Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
M-5Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-6Prezentacja ustna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajeciach, takze obecnosc studenta na zajeciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-3Ocena formująca: Kolokwium - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływajaca na ocene koncowa.
S-5Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, takze obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-6Ocena formująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-7Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-8Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
S-9Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A03_W01
ma podstawową wiedzę w obszarze estetyki, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym koncepcje i zagadnienia estetyczne, zwłaszcza w kontekście wzornictwa
Wz_2A_W04A2_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3, S-4, S-1, S-9

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A03_K01
jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska
Wz_2A_K04A2_K04C-1M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A03_W01
ma podstawową wiedzę w obszarze estetyki, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym koncepcje i zagadnienia estetyczne, zwłaszcza w kontekście wzornictwa
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć oraz potrafi wykorzystać te wiedze w sposób przemyślany
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A03_K01
jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Literatura podstawowa

  1. M. Gołaszewska, Zarys estetyki, Kraków, 1973
  2. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. Krystyna Wilkoszewska [red.], Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki, Universitas, Kraków, 2007

Literatura dodatkowa

  1. red. K. Wilkoszewska, Czas przestrzeni, Universitas, Kraków, 2008
  2. N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków, 2012
  3. R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła- instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa, 2010
  4. F. Springer, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wołowiec, 2013
  5. G. Sztabiński, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące zakres od okresu nowożytnego, poprzez rozwój estetyki w wieku XIX, aż po początki XX wieku i nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - Wyzwalanie się sztuki: sztuki szlachetne, pamięciowe, poetyczne - Charles Batteux i "sztuki piękne" - Bezinteresowność przeżycia estetycznego u Kanta - sztuka według Schellinga - Rewolucja estetyczna. Schiller i Hegel - Estetyzacja świata XIX i pocz. XX wieku7
T-W-2Rozwój estetyki w wieku XX i XXI oraz nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - odkrycia antropologii - Aby Warburg i teorie kultury - szkoła frankfurcka: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Erich Fromm, Jürgen Habermas - hermeneutyka Gadamera, hermeneutyka Ricoeura - Symulacje i symulakra: Jean Baudrillard - Jacques Ranciere: estetyka jako polityka - Nicolas Bourriaud : estetyka relacyjna5
T-W-3Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: - Wspólnota i sztuka a estetyka - Sztuka w dobie terroru - Estetyka relacyjna - Estetyka jako polityka - Estetyka a feminizm8
T-W-4Kontynuacja wykładów na temat wybranych zagadnień estetyki współczesnej: - Estetyka społeczeństwa obywatelskiego - Estetyka w świecie konsumpcji - Estetyka a sztuka użytkowa - Estetyka a architektura - Estetyka multimedialna10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę zajęć i ogólne przybliżenie zagadnień, pojęć i historii pojęć. Proponowane zagadnienia: 1. Estetyka jako nauka i jej podstawowe pojęcia: dzieło sztuki jako przedmiot badania estetyki, twórca, twórczość, doświadczenie estetyczne/ przeżycie estetyczne, wartość estetyczna, sytuacja estetyczna; 2. Piękno 3. Twórca/twórczość 4. Dzieło sztuki- forma, kat. mimesis 6. Odbiorca – doświadczenie estetyczne, katharsis 7. Wartość estetyczna – jako kategoria estetyczna i aksjologiczna10
T-W-2W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące wczesne okresy od antyku po początki ery nowożytnej: - Koncepcje Platona - Koncepcje Arystotelesa - koncepcje późnego antyku - koncepcje scholastyczne - pierwsze próby wywalania sztuk z dziedzin innych rzemiosł - konsekwencje myśli Kartezjusza Omówiony zostanie proces przekształcania się koncepcji zjawiska sztuki10
T-W-3Omówienie wybranych zagdanień z obszaru estetyki współczesnej: I. Polska myśl estetyczna II. -Współczesne koncepcje estetyczne/ Estetyka wobec sztuki najnowszej -Richard Shusterman- somaestetyka, ciało w sztuce - Wolfgang Welsch- estetyka jako nauka o poznaniu zmysłowym - Estetyka pozaeuropejska10
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Studenci zobowiązani są zdać egzamin końcowy z zakresu poruszanego materiału.4
A-W-3Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki.26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Studenci zobowiązani są zdać kolokwium końcowe z zakresu poruszanego materiału.4
A-W-3Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki.26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A03_W01ma podstawową wiedzę w obszarze estetyki, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym koncepcje i zagadnienia estetyczne, zwłaszcza w kontekście wzornictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W04ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W09dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z historią i współczesnością refleksji nad sztuką. Omówione zostanie kształtowanie się i przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych. Zarys dziejów różnych filozoficznych teorii piękna i teorii dzieła sztuki podany zostanie w porządku historycznym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki. Własciwe zrozumienie teoretycznych aspektów funkcjonowania sztuki umozliwia lepsze odczytywanie współczesnej twórczości, a tym samym umozliwia stworzenie bezposredniego zwiazku miedzy własna praca, a obrazem kultury i sztuki w całosci. Przedmiot umozliwia wypracowanie krytycznych narzedzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwan współczesnosci.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę zajęć i ogólne przybliżenie zagadnień, pojęć i historii pojęć. Proponowane zagadnienia: 1. Estetyka jako nauka i jej podstawowe pojęcia: dzieło sztuki jako przedmiot badania estetyki, twórca, twórczość, doświadczenie estetyczne/ przeżycie estetyczne, wartość estetyczna, sytuacja estetyczna; 2. Piękno 3. Twórca/twórczość 4. Dzieło sztuki- forma, kat. mimesis 6. Odbiorca – doświadczenie estetyczne, katharsis 7. Wartość estetyczna – jako kategoria estetyczna i aksjologiczna
T-W-2W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące wczesne okresy od antyku po początki ery nowożytnej: - Koncepcje Platona - Koncepcje Arystotelesa - koncepcje późnego antyku - koncepcje scholastyczne - pierwsze próby wywalania sztuk z dziedzin innych rzemiosł - konsekwencje myśli Kartezjusza Omówiony zostanie proces przekształcania się koncepcji zjawiska sztuki
T-W-2Rozwój estetyki w wieku XX i XXI oraz nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - odkrycia antropologii - Aby Warburg i teorie kultury - szkoła frankfurcka: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Erich Fromm, Jürgen Habermas - hermeneutyka Gadamera, hermeneutyka Ricoeura - Symulacje i symulakra: Jean Baudrillard - Jacques Ranciere: estetyka jako polityka - Nicolas Bourriaud : estetyka relacyjna
T-W-1W trakcie semestru omówione zostaną koncepcje i poglądy z zakresu estetyki obejmujące zakres od okresu nowożytnego, poprzez rozwój estetyki w wieku XIX, aż po początki XX wieku i nowe podejście do tradycyjnych problemów tej dziedziny: - Wyzwalanie się sztuki: sztuki szlachetne, pamięciowe, poetyczne - Charles Batteux i "sztuki piękne" - Bezinteresowność przeżycia estetycznego u Kanta - sztuka według Schellinga - Rewolucja estetyczna. Schiller i Hegel - Estetyzacja świata XIX i pocz. XX wieku
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu estetyki i kultury.
M-3Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu.
M-4Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
M-5Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-6Prezentacja ustna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-3Ocena formująca: Kolokwium - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływajaca na ocene koncowa.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajeciach, takze obecnosc studenta na zajeciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-9Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć oraz potrafi wykorzystać te wiedze w sposób przemyślany
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić prowadzić dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A03_K01jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K04posiada umiejętność krytycznej oceny
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z historią i współczesnością refleksji nad sztuką. Omówione zostanie kształtowanie się i przemiany pojęć „piękno” i „sztuka” od starożytności do czasów najnowszych. Zarys dziejów różnych filozoficznych teorii piękna i teorii dzieła sztuki podany zostanie w porządku historycznym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki. Własciwe zrozumienie teoretycznych aspektów funkcjonowania sztuki umozliwia lepsze odczytywanie współczesnej twórczości, a tym samym umozliwia stworzenie bezposredniego zwiazku miedzy własna praca, a obrazem kultury i sztuki w całosci. Przedmiot umozliwia wypracowanie krytycznych narzedzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwan współczesnosci.
Metody nauczaniaM-3Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu.
M-4Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajeciach, takze obecnosc studenta na zajeciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.